Søger gode råd før samling af pc

  • Hejsa.
    Jeg har købt bundkort, ram , cpu osv. til min nye pc. Jeg skal selv samle den og installere windows vista på den, og ville høre om i har nogle gode råd om dette. Er windows vista installationen lige ud af landevejen, så som xp osv. osv.
    Hilsen Morten.

    Phenom II X4 940 6 MB 3 GHz. Asus M4A79 Deluxe. OCZ DDR2 PC 9200 4096MB kit. Corsair HX520W. Antec Twelve hundred. Samsung HD 401LJ + 3 stk. Samsung HD 753LJ. Acer AL1715 skærm.

  • Pas på tingene når du skal igang. Sørg for at have tingen på en bordplade, og ikke på gulvet eller tæppet.


    Pas på når du skal monterer CPU'en at du ikke bøjer de små ben som er i soklen. (Hvis det er en INTEL) hvis amd så pas på benene på Cpu'en.
    Lad være med at rør ved kontakt fladen på CPU, ram, grafikkkort.


    Det bedste vil nok være at tage bundkortet ud af kassen og hvis der er en antistatisk pose, så smider du bundkortet ovenpå den og begynder at monterer CPU, ram og køler. Derefter smider du bundkortet i kabinettet og skruer self bundkortet fast. Efter det kan du begynde at monterer Grafikkort osv osv.

    Three swiss witch-bitches, which wished to be switched swiss witch-bitches, wish to watch swiss Swatch watch switches. Which swiss witch-bitch which wishes to be a switched swiss witch-bitch, wishes to watch which swiss Swatch watch switch?"

  • Tak Artisan for headsup om ikke at side på gulvet eller tæppet, den kendte jeg ikke til. Troede at det bare var nødvendigt at aflede/grunde sig selv ved at røre en radiator og kabinettet.

    Phenom II X4 940 6 MB 3 GHz. Asus M4A79 Deluxe. OCZ DDR2 PC 9200 4096MB kit. Corsair HX520W. Antec Twelve hundred. Samsung HD 401LJ + 3 stk. Samsung HD 753LJ. Acer AL1715 skærm.

  • jeg har selv skrevet to guides til formålet:


    http://tweak.dk/forum/thread.php?threadid=83781&sid=


    og


    http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=97327&sid=


    hvis du kan bruge det til noget


    Med gulv kommer det an på hvad det er lavet af, mens man aldrig må sidde på et tæppe og montere. Så snart du begynder at mosle rundt med dele, så gnider du garateret bagdel og ben mod gulvet og skaber statisk el. Med en bordplade sidder/står man osse bedre :P


    en god ting er at aflade hver gang man skal til at håndtere en ny komponent.


    Vista installationen er faktisk en smule nemmere end ved XP, da man har et GUI hele vejen igennem imod ved XP starter man op i det der lamme blå halløj, så du behøver ikke ligefrem en ph.d. til det :)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Artisan
    Pas på tingene når du skal igang. Sørg for at have tingen på en bordplade, og ikke på gulvet eller tæppet.


    Pas på når du skal monterer CPU'en at du ikke bøjer de små ben som er i soklen. (Hvis det er en INTEL) hvis amd så pas på benene på Cpu'en.
    Lad være med at rør ved kontakt fladen på CPU, ram, grafikkkort.


    Det bedste vil nok være at tage bundkortet ud af kassen og hvis der er en antistatisk pose, så smider du bundkortet ovenpå den og begynder at monterer CPU, ram og køler. Derefter smider du bundkortet i kabinettet og skruer self bundkortet fast. Efter det kan du begynde at monterer Grafikkort osv osv.

    Det med bundkortet uden på antistat-posen er meget brugt men kan være en rigtig dårlig ide da ikke alle poser er antistatiske udvendigt!!!!!!!
    Har personligt set en med "sølv"striber og de var faktisk ledende X(
    Derimod ovenpå det skum, der er i kassen topdollar.
    Rækkefølgen du monterer i er heller ikke ligegyldig, det er feks næsten umuligt at montere ram efter gfx.
    Men lidt sindsro og så stille og roligt derudaf, så skal det nok gå.
    Vista er lige som at klø sig bagi hehe

    cpu : E6850 3.0ghz
    mb: Asus p5k-e wifi
    gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
    ram: 2*2gb corsair extreme
    psu: chill innovation 510w
    mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
    cod4 nick: #DD|RAZOR

  • mange poser er faktisk statiske udenpå, det er derfor de er antistatiske indeni.......så ja, lad være med at ligge noget hardware PÅ dem.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Johnny


    Jeg har brugt metoden en hel del gange og jeg har aldrig oplevet et dødt bundkort. :crazyeyes:

    Three swiss witch-bitches, which wished to be switched swiss witch-bitches, wish to watch swiss Swatch watch switches. Which swiss witch-bitch which wishes to be a switched swiss witch-bitch, wishes to watch which swiss Swatch watch switch?"

  • Det er rigtigt nok at de fleste antistatiske poser ikke er antistatiske uden på men det så sjældent der sker noget ved at man ligger bundkortet uden på.


    Jeg plejer at røre ved en radiator for at aflade mig selv også ellers bruge hovedet når jeg samler har endnu ikke brændt noget bundkort af ved fejl montering.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha
    Det er rigtigt nok at de fleste antistatiske poser ikke er antistatiske uden på men det så sjældent der sker noget ved at man ligger bundkortet uden på.


    Jeg plejer at røre ved en radiator for at aflade mig selv også ellers bruge hovedet når jeg samler har endnu ikke brændt noget bundkort af ved fejl montering.


    det er da fint, men ham der mistede sit nye 4500kr gfx kort pga det, deler nok ikke din optimisme med det...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman


    det er da fint, men ham der mistede sit nye 4500kr gfx kort pga det, deler nok ikke din optimisme med det...


    Nej det er korrekt men ellers så bare lig skidtet på en træ plade så sker der sku ingenting

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha
    Det er rigtigt nok at de fleste antistatiske poser ikke er antistatiske uden på men det så sjældent der sker noget ved at man ligger bundkortet uden på.


    Jeg plejer at røre ved en radiator for at aflade mig selv også ellers bruge hovedet når jeg samler har endnu ikke brændt noget bundkort af ved fejl montering.


    Hvad ville du gøre i et hus uden radiatorer?

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • ingen radiatorer, så rør ved en vandhane, det er der da i alle huse :crazyeyes:



    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tak for gode råd osv. Så blev den samlet og den virker som den skal på nær grafikkortet, som jeg ikke kan få indstillet så jeg kan se film afspillet fra min pc på fjernsynet. Det kommer jo nok til at lykkes.

    Phenom II X4 940 6 MB 3 GHz. Asus M4A79 Deluxe. OCZ DDR2 PC 9200 4096MB kit. Corsair HX520W. Antec Twelve hundred. Samsung HD 401LJ + 3 stk. Samsung HD 753LJ. Acer AL1715 skærm.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af morten
    Tak for gode råd osv. Så blev den samlet og den virker som den skal på nær grafikkortet, som jeg ikke kan få indstillet så jeg kan se film afspillet fra min pc på fjernsynet. Det kommer jo nok til at lykkes.


    det opgav jeg altså også, det sidste kort jeg havde der kunne det uden problemer var 7800gt.....siden har nvidia specielt, ødelagt mulighederne for at gøre det nemt via deres drivere.....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Mit kort er et SAPPHIRE HD 2400 PRO, som alligevel skal udskiftes i næste måned med et der er mere spil venligt. Med hvilket ved jeg endnu ikke.

    Phenom II X4 940 6 MB 3 GHz. Asus M4A79 Deluxe. OCZ DDR2 PC 9200 4096MB kit. Corsair HX520W. Antec Twelve hundred. Samsung HD 401LJ + 3 stk. Samsung HD 753LJ. Acer AL1715 skærm.