Hjælp til at finde årsag til crashende comp

  • Hey Guys


    Jeg har et spørgsmål som mange af jer sikkert kan svare på.



    Jeg har en comp som meget randomly crasher nogle gange, det kan være i spil eller bare ude på skrivebordet i idle mode.
    Måden den crasher på er bare at den looper det lyd som evt. var 1sec før crashet skete flere gange og derefter bare genstarter af sig selv.
    Den kan gøre dette flere gange i timen eller slet ikke i et par dage e.lign.


    Jeg har skåret det ned til at det enten er CPU, MB eller PSU, da jeg har prøvet med andet hardware som HDD, GFX og RAM.


    CPU'en er en AMD64-3200, MB'et er et Asus a8v-deluxe og PSU'en er en middel-high-end ældre 520W(kan ikke huske mærket).



    Er der nogen der ved hvad der kan forårsage dette crash ? og evt. ved om der er noget at gøre uden at skifte hardware ud ?


    På forhånd takker :)



    //Pollux

    Intel Core2 Extreme QX9650
    Asus Rampage Formula
    Mushkin 4GB DDR2-8500
    Inno3d 8800GT
    Corsair HX620W

  • Umiddelbart ville jeg sige, at det var din harddisk der havde det lidt skidt, men den har du jo prøvet at skifte.


    Har du prøvet at skifte kabel mellem bundkort og harddisk ?.


    Opdatere dine chipset drivere til de nyeste, evt hæve volt lidt til chipset og ram ?, bare 0.1/0.2.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • I system properties > Advanced > Startup og Recovery kan du sætte "Write debugging information" til "Kernel Memory Dump". Få herefter maskinen til at blue screene, så memory dump aktiveres.


    Der giver dig et komplet memory dump som du derefter kan gennemlæse debug informationen med Microsoft's debugging tools..


    Der er en howto her:
    http://forums.majorgeeks.com/showthread.php?t=35246


    På den måde kan du finde ud af hvilket driver komponent der fejler, hvilket giver dig en god indikation af hvad der går galt.

  • et godt gæt vil være at cpuen får varmeproblemer, enten fordi køleren er godt støvet efterhånden, eller fordi kølepastaen måske er ved at være gammel.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Mange tak for forslagene :)


    Jeg har skiftet kablet mellem hdd og mb, så det er desværre udelukket.
    Driverne til chipset er også de nyeste nye.
    CPU'en kører også ca. 45 grader under load, så varmeproblemer i cpu er også udelukket. (+ kølepastaen er under 1 år gammel).


    Jeg vil da prøve det Kasper siger og prøve at hæve volt på chipset og RAM osgå..



    Tak for hjælpen guys


    //Pollux

    Intel Core2 Extreme QX9650
    Asus Rampage Formula
    Mushkin 4GB DDR2-8500
    Inno3d 8800GT
    Corsair HX620W

  • Random crash både i idle og load lyder for mig som en ustabil psu, har du ikke mulighed for at låne en et sted for at teste?

    cpu : E6850 3.0ghz
    mb: Asus p5k-e wifi
    gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
    ram: 2*2gb corsair extreme
    psu: chill innovation 510w
    mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
    cod4 nick: #DD|RAZOR

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Devaicho
    Jeg tror den eneste måde du får løst det her mysterie er at teste hver enkelt del :D, tror ikke der er en anden vej, men noget siger mig det kan være rammene der er lidt åndsvag :(

    ram kan testes med memtest86

    cpu : E6850 3.0ghz
    mb: Asus p5k-e wifi
    gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
    ram: 2*2gb corsair extreme
    psu: chill innovation 510w
    mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
    cod4 nick: #DD|RAZOR