Core 2 Duo 3 ghz eller core 2 Quad 2.83 Ghz ?

  • Hej Tweakser..


    Lige nu har jeg en Intel Core 2 Duo 3.0 Ghz og tænkte på om jeg skulle udskifte den med super tilbudet fra proshop Intel Core 2 Quad 2.83 Ghz , jeg spiller meget og hved derfor ikke om det ville gøre den store forskel..


    Tak på forhånd :clap:

    -Alienware M17x|4GB DDR3|HD5870|I7 620m|


    -Asus P5Q SE/R|Intel C2D e8400 E0 3 ghz
    -Cooled by Thermaltake Blueorb|Force3D Readeon HD 4850|Corsair VX 550 Watt| Corsair 3x2 Gb all in Antec 900

  • Ok.. Men har bare hørt der er hved at komme spil der understøtter Quad core og ville det så ikke være fint at spare 700 kr istedet for at købe det senere :D ?

    -Alienware M17x|4GB DDR3|HD5870|I7 620m|


    -Asus P5Q SE/R|Intel C2D e8400 E0 3 ghz
    -Cooled by Thermaltake Blueorb|Force3D Readeon HD 4850|Corsair VX 550 Watt| Corsair 3x2 Gb all in Antec 900

  • Der er flere ting du skal være opmærksom på her. 4 kerner er fint, men programmer og drivere skal understøtte dette for at få en mærkbar ydelsesforskel. Flere spil er i dag optimeret til 2 og 4 kerner (CPU'er). Herunder WoW og de mest brugte FPS spil. For at få mest ud af flere kerner skal du have et OS der understøtter disse godt også. Her tænker jeg desværre på Windows Vista, i stedet for Windows XP Pro. Har du Windows XP Home kan dette kun understøtte 2 kerner/CPU'er, hvor XP Pro og Vista Home understøtter 4 kerner/CPU'er. Har du mere end 3 gigabyte ram skal du bruge Vista eller XP Pro 64-bit for, at kunne udnytte disse optimalt.


    Som jeg har læst i flere anmeldelser så kan en Core 2 Duo være hurtigere og yde bedre, end en 4 kernet CPU. Men dette skal også ses i forhold til, hvor meget cache der er på CPU'en, da cache på CPU har meget, at sige for ydelsen også. Hvis du planlægger at bruge din PC i 1-2-3 år mere, før du skifter den, kan det være en god idé, at skifte til en 4-kernet CPU nu, hvor de er billige og stadig kan købes til det bundkorts socket og chipset du har nu.


    Inden længe skifter Intel til den nye socket, som Core i7 bruger, for at holde deres omkostninger nede og få folk til, at købe nye CPU'er og bundkort med nye chipsets. Dit valg af ny CPu vil jeg sige er ganske fint, udfra at din PC vil være mere fremtidssikker, spare strøm og kunne trække nyere spil bedre, da disse i dag optimeres til flerkernet brug :)


    Yderligere vil jeg sige, at du bør bruge et lydkort der har gode drivere der også støtter flere kerner/CPU'er, da on-board kort ikke er ret gode eller optimerede (som eks. vis et Creative X-Fi Xtreme Gamer jeg selv bruger). Disse kort er bygget og har drivere til flere kerner. Andet end Creatives kort kan jeg pt. ikke pege på, da de er dem jeg kender bedst og har hørt og læst bedst om. Faktisk kan lydkort og flere kerner på CPU bevirker en ydelsesstigning på mere, end 25% :)


    Håber du kunne bruge min information :)