NAS eller ?? og hvilken?

  • Hey hey.


    Jeg er ved at prøve at finde ud af hvad jeg skal gøre med hensyn til externt netværks drev eller mini server.


    Jeg vil gerne sikre mig at man på mit netværk kan skaffe afdang til et HD uden at min hoved PC er tændt.


    Men skal dette gøres med et NAS drev eller ?


    Kan man logge på et NAS drev ude fra, altså over nettet?


    Jeg har også en PS3, kan den komme i kontakt med NAS drev?


    Glæder mig til at hører noget fra jer, kloge mennesker!!

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Ja et eller andet klogt, havde været på sin plads hernede, men lige nu-------------- hmmm tomhed.



    /Filip.

  • JA, JA, JA.. :clap:


    er dog ikke sikker på PS3en.. og det skal lige siges, at det kommer an på model og pris..


    men en NAS har den fordel at den ikke bruger ligeså meget strøm som en mini PC..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hvad med web adgang ? / Interface?

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Ja et eller andet klogt, havde været på sin plads hernede, men lige nu-------------- hmmm tomhed.



    /Filip.

  • jeg ved i hvert fald Synology har produkter med web interface..


    men det er næsten os de eneste NAS's jeg kender UD og IND.. sååh.. skal ikk kunne sige om de andre har..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Jeg har ikke set nogle NAS, hvor der ikke er web-adgang. NAS'en kan jo ikke se forskel på hvor fra nettet trafikken kommer, så det drejer sig udelukkende om at have tjeck på sine touter-instillinger.


    Overvej om ikke det ville være rart med UPnP.


    /ask

  • Jeg har beslutet mig for UPnP


    Spørgsmålet er så, hvilken jeg skal vælge, det skal bare være til en SATA disk og evt. en extern USB disk.


    Hvad skal jeg vælge??

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Ja et eller andet klogt, havde været på sin plads hernede, men lige nu-------------- hmmm tomhed.



    /Filip.

  • De fleste NAS kan administres via nettet såvel som via lokalt LAN. Ang. PS3 så skal du have en NAS som har en DLNA server der kører via Upnp (Twonky fx.)


    Raidsonics IB-NAS-4210-B klarer sagen ganske fornuftigt og koster 1000kr. Den kan du både få tilgang til via USB og gigabit.


    Har du ikke yderligere krav, så er der ganske mange produkter derude. Qnaps NAS'er er ganske gode.


    Ønsker du at streame andre fil formater end det din PS3 understøtter, ville en mini PC baeseret på fx. Intel Atom være sagen.


    Husk at hvis du kører med DLNA server, så skal din router understøtte Upnp og have det aktiveret, såvel som IGMP.


  • Fedt!!!


    Du skriver USB og Giganet, kan man efterfølgende tilslutte en externe extra HD på USB'en?

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Ja et eller andet klogt, havde været på sin plads hernede, men lige nu-------------- hmmm tomhed.



    /Filip.

  • Har nu kigget rundt omkring. Men hvad er det optimale, og hvad skal man vælge?


    Er der nogen der kan hjælpe mig? med at vælge eller er der nogen der har et forslag til noget andet?


    LACIE HD Neil NAS/500GB Ethernet/ USB 7200rpm (ca. 950kr.)Set her!
    el.
    QNAP 3.5" HD NAS Box, SATA HD, 3 x USB el. (TS-101) (uden disk) (ca. 990kr.)Set her!
    el.
    SYNOLOGY 1 bays NAS Server Home/ Office (DS-107) (uden disk) (ca. 1300kr.)Set her!
    el.
    ??? Her


    Håber der kommer et godt svar!!!!

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Ja et eller andet klogt, havde været på sin plads hernede, men lige nu-------------- hmmm tomhed.



    /Filip.


  • Jeg har kun gode erfaringer med QNap og Synology.
    Jeg har efterhånden sat nogle stykker op af den der hedder DS-107+ fra Synology og eneste minus jeg har i den kontra tilsvarende modeller fra QNap er at Synology lyser en del mere op, nærmest som et lille juletræ - så sørg for at have et sted og stille den hvor du ikke ser den.
    Bortset fra at QNap er mere diskret så vil jeg mene Synology har et lidt mere lækkert web interface når du tilgår den direkte gennem Internettet.


    :9xo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af AT0MAC


    Jeg har kun gode erfaringer med QNap og Synology.
    Jeg har efterhånden sat nogle stykker op af den der hedder DS-107+ fra Synology og eneste minus jeg har i den kontra tilsvarende modeller fra QNap er at Synology lyser en del mere op, nærmest som et lille juletræ - så sørg for at have et sted og stille den hvor du ikke ser den.
    Bortset fra at QNap er mere diskret så vil jeg mene Synology har et lidt mere lækkert web interface når du tilgår den direkte gennem Internettet.


    :9xo


    Du har ingen erfaring med "LACIE HD Neil NAS/500GB Ethernet/ USB 7200rpm" den er bare meget billigere og har en HD isat, så den vækker jo desværre min interesse meget mere.



    - Filip

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Ja et eller andet klogt, havde været på sin plads hernede, men lige nu-------------- hmmm tomhed.



    /Filip.

  • Bare du går LANGT udenom Western Digitals World Edition, magen til skodprodukt skal man lede rigtigt længe efter!

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Jeg prøver igen:


    Jeg kommer her med nogle rettelser, til mine ønsker eller tanker om NAS.


    Jeg har fundet ud af at jeg gerne vil have en Qnap eller en Synology. Jeg har kigget på forskellige modeller, men er kommet i tvivl om hvad jeg kan "nøjes" med?


    Jeg har set på Prossesoren, en 500 MHz, ram 128 eller 256, ja jeg ved godt hvad der vil være bedst, men mine behov, syntes jeg også skal tages i betragtning.


    Det jeg gerne vil er: gemme billeder, dokumenter, musik (musik vil jeg så afspille fra drevet), på drevet og også have mulighed for at komme på den via internettet. Så må den meget gerne kunne downloade torrents.


    Hvad siger i til de?


    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Ja et eller andet klogt, havde været på sin plads hernede, men lige nu-------------- hmmm tomhed.



    /Filip.