hjælp til NAS server eller mini pc.

  • Jeg overvejer at lave mig en nas server eller en mindre pc (fx med atom eller en via cpu)


    Men jeg er i tvivl om hvorvidt jeg kan bruge en nas server til mit behov. Ideen er at jeg kan holde min stationærer arbejdspc slukket når jeg ikke arbejder og bruge min notebook til alm. brug. Men jeg vil gerne stadig have adgang til alle mine film, musik osv. Og det er her nas serveren kommer ind i billedet. Men jeg er i tvivl om jeg kan få adgang til diskene igennem stifinderen.


    Er der nogen der ved noget om det, og evt. har forslag til nogle gode nogle. Jeg skal ikke bruge raid, men ville gerne have mulighed for 4 diske.


    Venligst
    Peter

  • Nu fungerer en NAS jo nærmest som hvilken som helst anden "computer" på et netværk, så selvfølgelig kan du tilgå den på lokalnetværket via stifinder.


    Hvis du endeligt beslutter dig for at købe en NAS, vil den næsten være fjollet ikke at benytte sig af raid5, da du på den måde får redundans i dine data, men det bestemmer du selvfølgelig selv om hvorvidt du er villig til at miste dine data ved et harddiskcrash.


    Hvis du kigger på nas, er det nok noget enten Synology eller Qnap du skal kigge på.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Tak for svaret. Det var lige præcis det jeg var int., jeg tager selv løbende backup, derfor er raid ikke vigtig. Er der nogle modeller du vil anbefalde. (gerne ikke alt for penge krævende)

  • Hvis du skal have en med plads til 4 diske, så er du oppe omkring 3.000,- excl. diske. Så må du jo selv gøre op med dig selv om hvorvidt det er for dyrt.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Man kan også gøre det sjove og lave en selv. Det kræver lidt snilde og knowhow. Men vil da klart sige at det er den bedste personlige løsning, ved at man tænker sig lidt om og lærer nogle nye ting :)


    Der kan man også samle hardware ud efter ens pengepung og ønsker. Så har man desuden også 100% styr på hvad den kører af software og andet.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Jeg vil give dig helt ret. Man kan samle en lille pc for under 2000kr. og så får man det selvfølgelig fuldstændig som man vil. Jeg tror også det er vejen jeg vil gå.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af pekr
    Jeg vil give dig helt ret. Man kan samle en lille pc for under 2000kr. og så får man det selvfølgelig fuldstændig som man vil. Jeg tror også det er vejen jeg vil gå.


    Med lige netop NAS/server er det helt klart værd at overveje strømforbruget. Det giver en væsentligt forskel på strømregningen om maskinen bruger 50W eller 150W når den kører 24/7.


    Det er helt klart værd at overveje hvad man skal bruge. Er det "kun" et netværksdrev kan det gøres ret billigt (også i drift) med en færdig løsning. Der hvor en decideret server kan være en mulighed er hvis man har specielle behov som ikke kan dækkes af nogle af de NAS-ting der er på markedet i dag.


    Sidst jeg så beregninger på størmforbrug med en lille hjemmeserver til web/ftp var det klart at det bedere kunne betale sig at købe sig til det "ude i byen".


    /ask

  • En NAS tager meget mindre strøm - præcis som jacobask siger..


    synologies NASes tager ca 20W i gennemsnit med blandet performance og hibernation..


    og så skal den kører 24-365..


    så bliver det..


    20 * 24 * 365 = 175200W på et år.. men for at finde ud af hvad det koster skal vi ha det i kilowatt da det er hvad man regner med..


    175200/1000 = 175.2


    og prisen for 1kW er ca 1.6kr (der omrking variere fra landsdel til landsdel)..


    så det e 175,2 * 1,6 =~ 280kr..



    og hvis den står og bruger MAX power(35W) et helt år.. (hvilket er urealistisk) så kommer det op på ca ~500kr


    så det er jo ikke meget.. men derimod vil en mini PC tage noget mere.. men har i nogle forslag så vil jeg da glædeligt se på dem..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • En pc baseret på miniITX eller en atom platform, bruger vidst heller ikke meget mere en 20-25w. Så umiddelbart synes jeg det godt kan betale sig. Derudover ham man sin frihed til at sætte det op fuldstændig som man lyster.