Lydkort til HTPC

  • Hej alle sammen


    Lige inden jeg bestilte mit nye mediacenter, kom jeg lige i tanke om, om jeg skulle have et lydkort. Vil gerne have en rigtig god lyd kvalitet til både film og musik, men ved ikke om det kan betale sig at bruge 500 kr på et lydkort, om det giver noget eksta og hvor meget.
    Lydkortet skal tilsluttes et sæt Logitech Z 2300 og et Phillips 5.1 (HTS3357) via coaxial.


    Phillips 5.1 HTS3357


    Logitech Z 2300


    Har kigget lidt rundt omkring, bl.a. dette:


    Creative Sound Blaster X-Fi Titanium


    Men ved ikke om det er noget værd. Nogle som kan anbefale et godt kort til musik og film?


    På forhånd tak :D

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

  • Er der ikke coaxial udgang på dit mediacenters bundkort? Tror ikke du vil kunne hører forskel hvis du købte lydkort i forhold til det du har på bundkortet.. hvis altså dit bundkort har coaxial udgang..

  • Mit bundkort er dette. Umeldbart har det ikke nogen coaxial-udgang, men tror faktisk heller ikke at det Titanium har :crazyeyes:

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

  • coax, er det de 2 rød/hvide jackstik agtige eller det digitale firkantede stik ? hvis det er sidstnævnte så har det x-fi ekstreme til pci-e som jeg lige har købt den slags udgang..og ja i forhold til onboard er det en stor forskel.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Coax er ét stik af samme størrelse som et phono-stik, tror det digitale du hentyder til er optisk.


    Hvis det er til film og musik så tror jeg at man skal over i noget HDA eller Auzentech.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ayu
    Coax er ét stik af samme størrelse som et phono-stik, tror det digitale du hentyder til er optisk.


    Hvis det er til film og musik så tror jeg at man skal over i noget HDA eller Auzentech.


    Har lige lidt kigget på dem, men de er meget dyre, det billigeste koster omkring 850 kr :boxed:

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HansK32
    Kan du ikke smide lyden med over via HDMI? det ville jeg da gøre i stedet for :)


    Jo, men så kommer lyden jo ud af mit TV og ikke ud af højtalerne, det er jo ikke menigen :D

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

  • Og det med lyden.. Jeg tror ikke du vil kunne hører forskel på lyden om det er onboard eller fra et lydkort med det lydsystem du har.. Tror man skal op i større lyd systemer før man kan hører forskel hvis der overhoved skulle være forskel?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HansK32
    Og det med lyden.. Jeg tror ikke du vil kunne hører forskel på lyden om det er onboard eller fra et lydkort med det lydsystem du har.. Tror man skal op i større lyd systemer før man kan hører forskel hvis der overhoved skulle være forskel?


    Tja, Logitech Z 2300 er da rimelig high-end. :$

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KamakaziChild


    Jo, men så kommer lyden jo ud af mit TV og ikke ud af højtalerne, det er jo ikke menigen :D


    Dit tv burde have en optisk udgang, således at al lyd fra tiv kan videreføres via den optiske udgang og over i forstærkeren. Mit ældre Samsung 32" har både analog og digital udgang, og jeg bruger pt. den analoge til at videresende al lyd fra tv til anlæg.


    Så |Media Center| ----HMDI----> |TV| ----Optisk Output---->|Anlæg/speakers|


    Ville jeg mene var den ideelle løsning :)


    Ps. Nyere onboard lydkort blæser derudaf med logitech surround speakers, har hørt det ved flere lejligheder. Det er super god lyd (selvom jeg tager et "rigtigt" anlæg over det anytime) :D

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet 2 gange, sidst af Renegger ().


  • Men bliver lyden så 5.1? Hvilket kabel skal så bruges? Et som dette?

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ayu
    Coax er ét stik af samme størrelse som et phono-stik, tror det digitale du hentyder til er optisk.


    Hvis det er til film og musik så tror jeg at man skal over i noget HDA eller Auzentech.


    100% korrekt.. evt køb det brugt, det er bare det hele værd.. selv sidder jeg med Z-5500 på et SB X-Fi eXtreme Music og det spiller sq bare.. men ville hellere ha et HDA eller Auzentech.. ;(


    desuden du kan ikke få surround på digital.. mener jeg.. er ikke sikker.. men mener jeg..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KamakaziChild


    Men bliver lyden så 5.1? Hvilket kabel skal så bruges? Et som dette?


    På mit tv er det sådan et her.
    http://www.av-cables.dk/lydkab…o_kabel_15_m_3076_da.html


    Det kræver dog at du har en forstærker, receiver eller andet med en sådan tilslutningsmulighed.
    HDMI gennem ATI lydkort giver 5.1 og den optiske tilslutning kan mindst tage 5.1 (har ikke brugt så meget tid på at følge med i udviklingen af surround de sidste par år)
    Så i teorien burde det kunne køre uden problemer, hvis dit tv kan behandle lyden og køre det igennem output og stadig levere 5.1.


    Der må du betro dig til din manual dertil ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Hvis du alligevel skal bruge digital signaloverførsel (lad det være COAX (den, der ligner phono) eller Optisk SPDIF (den, der er lidt firkantet)), kan lydkortet være ligemeget..


    .. det er dog en sandhed med modifikationer. Nogle mener, at dårlige digitale lydoutput kan forårsage jitterstøj, men med det lavpris setup du benytter, kan det være ligemeget..


    Så spar pengene op, og når du har nogle flere, så køb et bedre lydsetup..

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

    Rettet en gang, sidst af Dare_Devil ().

  • Tak for alle jeres input :9xo Jeg er kommet frem til at jeg ikke køber mig et lydkort, da det er mit hardware som er flaskehals :O Så må jeg tage stilling til om jeg vil opgradere mit lydsystem og så derefter overveje et nyt lydkort, men det bliver nok ikke lige foreløbig.

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W