Nyt TV - Hvad skal man kigge efter?

  • Hey!


    Jeg skal til at købe mig et nyt TV, og jeg har fået kigget på nogen forskellige. Jeg er personligt meget glad for samsung TV, da jeg altid synes deres kvalitet er i orden.


    Men hvad skal man kigge efter nu om dage, når man skal købe nyt tv?
    Ved selvfølgelig at man skal købe et FullHD tv, og det skal det også være.
    Men hvor vigtigt er sådan noget som MPEG4 Tuner f.eks.? og hvad man ellers skal kigge efter.


    Kom med nogen forslag til nogen tv's som er gode til en god pris :)

  • Med hensyn til MPEG-4 tuner..
    Hvordan modtager du dit TV signal?


    Jeg har fx. kabel-TV, altså DVB-C..


    Og mit Sony KDL46-W4000 har både DVB-T og DVB-C MPEG-4 tuner..
    Så jeg kan modtage de HD og SD kanaler de udsender..


    Ellers kig efter god høj kontrast.. 30.000:1 og derover..
    FullHD er altid godt hvis du fx skal se blurays eller spille på konsol..


    En masse HDMI indgange er også godt..


    Jeg er i hvert fald utrolig glad for mit TV..


    Det giver et super billede.. Både ved HDTV udsendelser, Xbox 360 og Bluray film..

  • Jeg købte mit første fladskærmstv for et par uger siden, og mit bedste råd til dig er at tage ud og kigge på forskellige modeller og deres billede. Personligt synes jeg ikke om samsung, IMO er deres billede ikke særlig naturligt , hvertfald ikke på de modeller jeg så. Men hver sin smag heldigvis.


    MPEG-4 tuner er selvfølgelig en god ting, hvis du mener du får brug for at se det nye tv-signal. Jeg valgte at nedprioritere dette da jeg købte min Pansonic plasma, da jeg for det meste bare ser film og lignende via HDMI fra min PC. Desuden kører MPEG-2 signalet indtil 2012, og hvis jeg absolut må have det "helt nye" signal, så må jeg jo så købe en boks ved siden af :)


    HD/Full HD skal du huske på "bare" er to betegnelser der skal lokke penge op af lommerne. Gør dig klart om du rent faktisk får brug for Full HD, for det siges jo at det også sætter nogle krav til størrelsen på skærmen før du reelt set kan se en forskel på HD og Full HD. Det er jo heller ikke ligefrem fordi et Full HD signal ser "skod ud" på en HD skærm :)


    Som Bubbi også er inde på så HDMI ingange, gerne 3 eller mere, 2 og 3 er vist standard, og her vil jeg personligt foretrække 3. Fx 1 til PS3'en, 1 til digital set-top box af en art (IPTV, DVB-T , Zaptor eller hvad ved jeg) og så 1 til HTPC'en. Det er altså træls at have 3 enheder med HDMI , og så kun have 2 indgange.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis
    Jeg købte mit første fladskærmstv for et par uger siden, og mit bedste råd til dig er at tage ud og kigge på forskellige modeller og deres billede. Personligt synes jeg ikke om samsung, IMO er deres billede virker ikke særlig naturligt , hvertfald ikke på de modeller jeg så. Men hver sin smag heldigvis.


    MPEG-4 tuner er selvfølgelig en god ting, hvis du mener du får brug for at se det nye tv-signal. Jeg valgte at nedprioritere dette da jeg købte min Pansonic plasma, da jeg for det meste bare ser film og lignende via HDMI fra min PC. Desuden kører MPEG-2 signalet indtil 2012, og hvis jeg absolut må have det "helt nye" signal, så må jeg jo så købe en boks ved siden af :)


    HD/Full HD skal du huske på bare er to betegnelser der skal lokke penge op af lommerne. Gør dig klart om du rent faktisk får brug for Full HD, for det siges jo at det også sætter nogle krav til størrelsen på skærmen før du reelt set kan se en forskel på HD og Full HD. Det er jo heller ikke ligefrem fordi et Full HD signal ser "skod ud" på en HD skærm :)


    Enig. Jeg valgte også at købe uden MPEG-4 da det ville blive ret dyrt på mit 46 tommer. Jeg får mig også bare en boks senere hvis det blir nødvendigt. Måske har jeg sat det i soveværelset i 2012 og købt et led-tv til stuen til den tid. :D

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Kan godt anbefale Samsung TV. Har det selv. Det, der er afgørende for valget af model, er hvordan du modtager dit TV-signal: kabel-TV, antenne, fællesantenne, parabol, internet.


    Mpeg4 kapabel tuner er relevant, hvis du vil modtage HD-kanaler. Det er ikke det samme som digital, der kan være med normal opløsning eller HD (720p eller 1080i/p).


    De dyreste modeller fra samsung har 100 Hz (50 Hz for de andre). En dyr detalje, men se det i praksis, før du betaler 3000 ekstra for det. På kabel-TV og parabol er mange kanaler krypterede (betalingskanaler) og så skal der et CAM-modul og et plastikkort fra udbyderen til. For kabel-TV skal du have en DVB-C tuner med mulighed for Mpeg4. Det er rart at have det inde i dit TV, for så kan det klares med een fjernbetjening. Du skal passe en del på, at forretningen garanterer, at modellen kan modtage mpeg4. De modeller, der kan, er ikke tilbudsmodellerne endnu. Så skal vi vist over på den anden side af 1. november. Check med http://www.samsung.dk for den ønskede model.
    Digital kabel-TV har fanden skabt (har det selv), for der skal et plastikkort til for hver tuner i huset. Altså een for hvert TV, samt een til for hver harddisk-optager. 200 kr. om året i leje for hvert plastikkort ! Det kan man omgå ved at købe en kort-tripler, der hedder smartwi. Koster 1200 kr, og så kan du selv regne ud, hvornår den er tjent hjem. 2 år. Nej, så er det en del smartere, hvis TV kører ud digitalt via internet streamed, og hvert TV kan modtage trådløst. Dertil er vi imidlertid ikke kommet endnu.