Oprindeligt indlæg af Tania
Hejsa
Jeg har lige opgraderet rammene på min søsters pc.
De gamle var 2 stk 256 ddr med en 200 mhz fsb hastighed. Jeg har proppet yderligere 2*1 gb ddr ram i med 400 mhz fsb hastighed.
Problemet er at computeren lukker ned, meget uventet og jeg kan ikke se hvorfor. Vil det hjælpe hvis jeg hiver de gamle ram ud, så der ikke er 2 forskellige hastigheder?
Jeg undrer mig over hvorfor nogen ville lave en pc med windows xp med kun 512 ram i??
Håber i kan hjælpe.
Tania
P.s hvis i ikke mener at det er de 2 forskellige hastigheder der gør at computeren crasher, så vil jeg gerne have nogle fejlmuligheder jeg kan undersøge.
Der er ikke nogen virus, da comp har fået en ordentlig sweep med avg, spyblocker og hvad jeg ellers kunne tænke på
prøv at finde programmet memtest, det burde kunne afklare om det er dine RAM der bugger. Memtest kan IMO nemmest anskaffes ved at få fat på en Ubuntu live CD, da det ligger på den i forvejen. Memtest kører uafhængigt af OS, så du skal kun boote på liveCD'en og vælge memtest.
derefter kan du så prøve forskellige kombinationer og trække en klods ud af gangen. Tjek evt. også computerens BIOS om RAM hastigheden er sat til den hastighed de gamle (langsomste) RAM er sat til, nogle BIOS'er har det med at bugge med to slags RAM i maskinen på samme tid.
Din undren skal nok forsvinde hvis jeg kommer med forslaget om at computeren måske ikke er helt ny mere (et par år eller 3 gammel??)... tilbage i 80'erne kunne man nøjes med 64 kilobytes (endda mindre), men dengang havde man heller ikke store styresystemer med masser af lir som man har i dag

. prøv evt. at kigge på winhistory.de hvis du kan tysk