Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

tirsdag, 10. februar 2009, 15:30

Hejsa

Jeg har lige opgraderet rammene på min søsters pc.
De gamle var 2 stk 256 ddr med en 200 mhz fsb hastighed. Jeg har proppet yderligere 2*1 gb ddr ram i med 400 mhz fsb hastighed.
Problemet er at computeren lukker ned, meget uventet og jeg kan ikke se hvorfor. Vil det hjælpe hvis jeg hiver de gamle ram ud, så der ikke er 2 forskellige hastigheder?

Jeg undrer mig over hvorfor nogen ville lave en pc med windows xp med kun 512 ram i??

Håber i kan hjælpe.

Tania

P.s hvis i ikke mener at det er de 2 forskellige hastigheder der gør at computeren crasher, så vil jeg gerne have nogle fejlmuligheder jeg kan undersøge.
Der er ikke nogen virus, da comp har fået en ordentlig sweep med avg, spyblocker og hvad jeg ellers kunne tænke på

Murphy's Law is the ultimate Truth.

2

tirsdag, 10. februar 2009, 17:56

Citeret

Oprindeligt indlæg af Tania
Hejsa

Jeg har lige opgraderet rammene på min søsters pc.
De gamle var 2 stk 256 ddr med en 200 mhz fsb hastighed. Jeg har proppet yderligere 2*1 gb ddr ram i med 400 mhz fsb hastighed.
Problemet er at computeren lukker ned, meget uventet og jeg kan ikke se hvorfor. Vil det hjælpe hvis jeg hiver de gamle ram ud, så der ikke er 2 forskellige hastigheder?

Jeg undrer mig over hvorfor nogen ville lave en pc med windows xp med kun 512 ram i??

Håber i kan hjælpe.

Tania

P.s hvis i ikke mener at det er de 2 forskellige hastigheder der gør at computeren crasher, så vil jeg gerne have nogle fejlmuligheder jeg kan undersøge.
Der er ikke nogen virus, da comp har fået en ordentlig sweep med avg, spyblocker og hvad jeg ellers kunne tænke på

prøv at finde programmet memtest, det burde kunne afklare om det er dine RAM der bugger. Memtest kan IMO nemmest anskaffes ved at få fat på en Ubuntu live CD, da det ligger på den i forvejen. Memtest kører uafhængigt af OS, så du skal kun boote på liveCD'en og vælge memtest.

derefter kan du så prøve forskellige kombinationer og trække en klods ud af gangen. Tjek evt. også computerens BIOS om RAM hastigheden er sat til den hastighed de gamle (langsomste) RAM er sat til, nogle BIOS'er har det med at bugge med to slags RAM i maskinen på samme tid.

Din undren skal nok forsvinde hvis jeg kommer med forslaget om at computeren måske ikke er helt ny mere (et par år eller 3 gammel??)... tilbage i 80'erne kunne man nøjes med 64 kilobytes (endda mindre), men dengang havde man heller ikke store styresystemer med masser af lir som man har i dag :D. prøv evt. at kigge på winhistory.de hvis du kan tysk ;)

3

onsdag, 11. februar 2009, 09:40

støtter op om det Foxx siger,

Du kan evt også nemt og hurtigt hente cpu-z fra http://www.cpuid.com
Under fanebladet SPD, kan du se hvad rammens timmings er ved given hastighed.

Derefter vælg en anden slot... Hvis de ikke har en fælles nævner kan du også får problemer

Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 6950 | 2xOCZ Vertex 3 120GB Raid 0 | OCZ 650W
27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

Canon 5DM2 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
Nogle Speedlites | PocketWizards

4

onsdag, 11. februar 2009, 16:38

hejsa. hvilket bundkort har du i?
Hvad hedder ram blokke?

5

onsdag, 11. februar 2009, 18:41

jeg ville jo sige at du skal ta de gamle ram ud, da computeren automatisk sætter alle ram til at køre efter de langsommeste.

men prøv helt klart memtest
http://hcidesign.com/memtest/

denne memtest kræver ikke at du booter eller andet, så den kan ikke teste rammene 100 %
men hvis du tester i en time eller derover vil den give et rimlig godt svar

6

fredag, 13. februar 2009, 13:40

Er du bare lidt uheldig, og FOXX har ret i, at maskinen ikke lige er fra idag eller igår, så kan du få det problem, at dit bundkort ikke understøtter 2x1 GB ram uden en bios update, men den er mulig at finde på bundkort producentens website.

mvh
Sam

AMD FX-8120 CPU, MSI 990FXA-GD65, Polimatech Megahelem 2 Bitfenix Spectre 120mm ,G.Skill 2x4GB Sniper pc-14900/1866Mhz ram,Sapphire R9 290 Tri-x OC ,Samsung 830 128GB SSD(OS), Seagate Momentus XT 500GB,2 WD 1.5TB Black Caviar, Cougar CM700W PSU,Lian-LI PC-P50R, Iiyama 26" skærm. JBL Creature III black, win 8.1 64 bit.

Seneste tests og artikler

10

Intel Core i7-5960 Extreme Haswell-E

Så oprandt dagen, som vi alle
Læs Mere

0

ASRock Fatal1ty Z97X Killer

Her på Tweak.dk har vi allered
Læs Mere

0

Samsung Galaxy Tab S 10.5 Wi-Fi

Hvis du er på udkig efter en n
Læs Mere

1

AMD R7 Series SSD 240 GB

AMD har i samarbejde med OCZ u
Læs Mere
Seneste nyheder

0

G.SKILL Ripjaws 4 DDR4 hukommelse runder 4000MHz

G.SKILL og Shamino har opnået
Læs Mere

0

EVGA med tre X99 bundkort til Haswell-E

EVGA har annonceret deres X99
Læs Mere

2

NVIDIA sabler prisen på deres GeForce GTX TITAN-Z grafikkort

NVIDIAs absolutte top model in
Læs Mere

0

Nintendo annoncerer Mario Kart 8 DLC Track Packs

Nintendo har annonceret, at de
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.