bios kan ikke se dvd drev?

  • hej.. har lige fået nyt bundkort men det kan ikke se mit dvd-drev hvad gør jeg for skal jo have instaleret windows... men hved ikke om det har noget med det at gøre..for der er kun en ata-port på mit bundkort og jeg har sat hardisken samen med dvd-drevet for jeg har ikke nogle sata dvd-drev kan det være det??

  • Din beskrivelse er lidt kryptisk, men har du sat både HD og DVD til IDE? Hvis det er tilfældet har du så husket at sætte jumperne til DVD-drevet til "slave"?


    /ask

  • må også sige at jeg tror du har glemt at sætte jumperen i dvd drevet.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • 1: check jumper på HD, at den står som master, tilsluttes kablets øverste stik.


    2: check jumper på DVD-drev, at den står som slave og er tilsluttet anden stik.


    3: check bios i bootdevice, DVD drav skal være 1st, og HD nr. 2


    Kan evt. prøve at skifte kabel, bare for at udelukke at det skulle være defekt.


    Hvis 1-2 virker, så virker 3 osse og du kan installere.


    mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Og den jumper du har sat i går drevet til slave, og dem der sidder / ikke sidder i HD'en går den til master?


    Prøv evt at boot med kun DVD-drevet sat til - så er det jo ihvertfald ikke en konflikt hvis det ikke virker.


    Har du tjecket at strømstikket sidder ordentligt? Pil det ud og kom det i igen.


    /ask


    EDIT: too slow, men en tilføjelse: har du tjeket at prim. slave er sat til enten CD eller auto i BIOS og ikke none - så bliver der jo slet ikke kigget efter noget på slaven.