RAID eller DESKTOP hdd

  • Jeg mangler en ny harddisk da min gamle maxtor på 500gb er så varm man kan brænde sig på den, den er super langsom og den larmer!


    Derfor har jeg valgt spinpoint f1, 750 gb.


    Men jeg kan vælge mellem RAID og DESKTOP Class versionen. Hvad er forskellen?

  • Uden at have sat mig dybere ind i deres disk-teknologi, så vil jeg mene at desktop class er beregnet til almindelig brug, hvor raid-class er optimeret til raid.


    Nu nævner du at din primær disk er til at brænde sig på, har du overvejet at køle den aktivt? Ellers kan det anbefales at du gør det i fremtiden, da det forlænger levetiden på dit drev.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ayu
    Uden at have sat mig dybere ind i deres disk-teknologi, så vil jeg mene at desktop class er beregnet til almindelig brug, hvor raid-class er optimeret til raid.


    Nu nævner du at din primær disk er til at brænde sig på, har du overvejet at køle den aktivt? Ellers kan det anbefales at du gør det i fremtiden, da det forlænger levetiden på dit drev.


    Det med temp på HD og levetid er meget overdrevet, som Google selv har opyst ud fra data fra deres KÆMPE datacentre så havde varmen og de fejl der kom på HDs meget lidt med hinanden at gøre.


    Citat:
    Sudden heat death?
    One of the most intriguing findings is the relationship between drive temperature and drive mortality. The Google team took temperature readings from SMART records every few minutes for the nine-month period. As the figure here shows, failure rates do not increase when the average temperature increases. At very high temperatures there is a negative effect, but even that is slight. Here’s the graph from the paper.


    LINK

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ayu
    Uden at have sat mig dybere ind i deres disk-teknologi, så vil jeg mene at desktop class er beregnet til almindelig brug, hvor raid-class er optimeret til raid.


    Nu nævner du at din primær disk er til at brænde sig på, har du overvejet at køle den aktivt? Ellers kan det anbefales at du gør det i fremtiden, da det forlænger levetiden på dit drev.


    Okay, det er bare fordi jeg lige umiddelbart forbinder desktop med en bærbar. Men en 3.5" i en bærbar er nok ikke så heldigt.


    Det med at køle den har jeg ikke lige overvejet, og tror heller ikke det bliver aktuelt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS
    Det med temp på HD og levetid er meget overdrevet, som Google selv har opyst ud fra data fra deres KÆMPE datacentre så havde varmen og de fejl der kom på HDs meget lidt med hinanden at gøre.


    Citat:
    Sudden heat death?
    One of the most intriguing findings is the relationship between drive temperature and drive mortality. The Google team took temperature readings from SMART records every few minutes for the nine-month period. As the figure here shows, failure rates do not increase when the average temperature increases. At very high temperatures there is a negative effect, but even that is slight. Here’s the graph from the paper.


    LINK


    Det er så også fint nok, men stoler på at når producenterne skriver at diskene fungere bedst mellem x og y grader, så må der jo være en mening med galskaben. Og hvis en diske er så varm at man kan brænde sig på den, så er der måske også noget galt?


    Jeg har altid kølet mine diske aktivt, og jeg har til dato ikke haft så meget som en disk der er stået af (og det er vel en 20-25 diske senere). Så det tror jeg bare jeg bliver ved med :D

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Kan ikke brænde mig på dem, men næsten.. Det er hvertfald meget varm.. Så varme har mine hdd altid været selvom resten af systemet inklusive kabinettet er ret koldt..


    Når der står mellem 0-60 graders temperatur er jeg ret sikker på at det er det miljø den befinder sig i der skal være mellem 0-60 grader.