problem med ar formatere en ny f1 1tb disk

  • hej rødder


    så fik jeg købt en ny samsung f1 1tb harddisk, og da jeg sætter den i som nr 2 sata disk - og formatere den i xp, køre den fint.. men jeg fik af vide at den nok er hurtigere end min maxtor 250gb disk som er 2 år gammel, så ville jeg til at køre den store som c drev - og starter op med en xp skive i - og den bliver delt op med 100gb til windows og resten som lager, og den formatere som den skal og starter instalationen op og genstarter som den skal - MEN så siger den sgu at styresystemet ikke virker (kan ikke huske ordret hvad den skriver) har formateret 2 gange med det samme problem... er det mig der gør noget galt? eller skal jeg bare aceptere det og bruge den store disk som lager??


    mvh bjarne

    I7 2600 sandy
    gigabyte h67m-ud2h
    corsair vx 550w
    4 gb geil ram
    zotac 8800gt amp
    samsung F1 1TB
    Western Digital Raptor 74Gb
    WD20ears 2 TB
    500gb mybook

  • XP Vanilla CD?
    XP SP1 CD?
    XP SP2 CD?
    XP SP3 CD?

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af bjarneboll
    hej rødder


    så fik jeg købt en ny samsung f1 1tb harddisk, og da jeg sætter den i som nr 2 sata disk - og formatere den i xp, køre den fint.. men jeg fik af vide at den nok er hurtigere end min maxtor 250gb disk som er 2 år gammel, så ville jeg til at køre den store som c drev - og starter op med en xp skive i - og den bliver delt op med 100gb til windows og resten som lager, og den formatere som den skal og starter instalationen op og genstarter som den skal - MEN så siger den sgu at styresystemet ikke virker (kan ikke huske ordret hvad den skriver) har formateret 2 gange med det samme problem... er det mig der gør noget galt? eller skal jeg bare aceptere det og bruge den store disk som lager??


    mvh bjarne


    årsagen kunne måske være en defekt harddisk.

    asus P8P67 evo
    16GB corsair vengeance DDR3 xmp 1600mhz
    core i5 2500k @4.3GHZ- arctic freezer 13 pro
    samsung 840evo SSD 250GB - samsung f3 1tb.
    coolermaster 600m silent pro
    msi GTX970 gaming.
    AOC 24 G2460PG
    steelseries siberia v2-logitech z-2300- creative sb z

    Rettet 2 gange, sidst af jedimind ().

  • hvordan har du lavet dit setup ?.


    Det jeg mener er, har du kun installeret din F1 ligenu ?, eller er din gamle Hd stadigvæk i maskinen?, sidder den gamle der stadigvæk, så prøv lige, at gå ind i bios, og kig efter hvilken HD der står som primær.



    Har du kun din F1 isat, så opret din partion på de 100 GB, du vil bruge til windows, formater og installer, opdater XP til SP3, og tilføj resten af din HD i selve windows som lager.


    Håber det kan hjælpe


    mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • lige nu sidder den som lager . den er blevet tjekket for konsistens 2 gange, den finder ingen beskadiget sektore, har lige tjekket den med xp's diskkontrol - som åbenbart ikke fandt noget.....


    ebo: jamen mit setup var, at jeg satte disken til bundkortet, og startede op, kunne ikke lige finde den (havde ligs glemt administrator delen på denne computer) genstarter den og sætter den nye disk som "master" og prøver så og installere xp på den, og det lykkedes så ikke...


    så det er der jeg står nu - er i tvivl om hvad jeg gør, kan man tjekke den på nogen måde??


    mvh bjarne

    I7 2600 sandy
    gigabyte h67m-ud2h
    corsair vx 550w
    4 gb geil ram
    zotac 8800gt amp
    samsung F1 1TB
    Western Digital Raptor 74Gb
    WD20ears 2 TB
    500gb mybook

  • Prøv kun at have sat din store HD til, boot op på din xp cd, opret partion på 100-150 GB alt efter hvor meget plads du vil have til OS, formater den partion, installer xp og opdater til SP3. Der efter kan du i kontrolpanel tilføje resten af din HD som extra lager.


    mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • det har jeg prøvet - når den er færdig med at formatere så genstarter den og så er der ikke styresystem på

    I7 2600 sandy
    gigabyte h67m-ud2h
    corsair vx 550w
    4 gb geil ram
    zotac 8800gt amp
    samsung F1 1TB
    Western Digital Raptor 74Gb
    WD20ears 2 TB
    500gb mybook

  • nej det er nok noget af det eneste jeg ikke har prøvet..gg kunne det løse problemet? har aldrig prøvet og opdatere bios'en

    I7 2600 sandy
    gigabyte h67m-ud2h
    corsair vx 550w
    4 gb geil ram
    zotac 8800gt amp
    samsung F1 1TB
    Western Digital Raptor 74Gb
    WD20ears 2 TB
    500gb mybook

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af bjarneboll
    det har jeg prøvet - når den er færdig med at formatere så genstarter den og så er der ikke styresystem på


    Skriver den NTLDR is missing? Eller hvordan ved du at der intet OS er på? Du har tjekket boot priority i BIOS ikke? Din F1 skulle gerne være #1 jo...

    Primær Rig
    Gigabyte GA-EP35-DS3 ** C2D E4600 ** 2x1 GB Corsair XMS2 PC2-5400 ** XFX 8800GS 384MB Alpha Dog ** Corsair VX450 ** Antec P182 ** Logitech Z5500


    NAS/FTP/VNC/Seedbox
    ASRock 775i65PE ** Celeron D326 2,53gHz ** 1536MB Kingston Value PC2700 ** Sapphire Radeon X1600Pro 512MB ** NorthQ 400Watt ** Antec SLK3000B


    Bærbar
    IBM Thinkpad T30 ** Pentium 4M 1,4 gHz ** Radeon Mobility 7500 ** 256MB DDR PC-2100

  • windows (især xp og tidl versioner) har et enormt stort og irriterende problem med installation af operativsystemet, hvis der er mere end 1 disk i din pc. Det kan godt være den installere selve Windows det rigtige sted, men Boot filerne der er nødvendige for at det kan starte op, smider den på helt vilkårlige steder (eller nærmere efter en mystisk logik ..formodentligt på IDE diske først, dernæst SATA portene fra port 1-4 og evt derefter på en ekstern controller )


    løs problemet ved at tage den hdd ud , som du vil bruge til lager. reboot og installer nu windows oveni din "gamle" installation ......det tager ikke så lang tid....når du har rebootet og er kommet ind i windows, kan du nu næste gang du skal reboote, lige sætte den anden hdd til igen.....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • hej igen igen :crazyeyes:


    jeg har prøvet og formatere med kun den disk i computeren, gjorde det igen i morges for at se hvad den gjorde - jeg starter op med xp disk sp2 i , og den starter op og indlæser fra cdrom'en som den skal, jeg sletter de eksisterende partitioner og opretter en ny på 100gb og en på resten af kapasiteten, den formatere harddisken - og indlæser filer fra cdrom'en - og den genstarter som den plejer når man ligger windows ind, men her kommer problemet - den kan ikke starte... den skriver "fejl ved indlæsning af operativsystem" det har den gjordt 3 gange nu!! det lugter da lidt af en RMA sag.... det eneste jeg ikke har prøvet er at opdatere bios'en, men burde det være nødvendigt? den køre jo fint ellers


    sorry at det trækker i langdrag :O


    mvh bjarne

    I7 2600 sandy
    gigabyte h67m-ud2h
    corsair vx 550w
    4 gb geil ram
    zotac 8800gt amp
    samsung F1 1TB
    Western Digital Raptor 74Gb
    WD20ears 2 TB
    500gb mybook

  • Bjarne, jeg tror sgu du har lidt ret i det, som du har fundet der :D.
    Og alligevel ikke :hb:. XP er jo lidt af en gammel svend, det kan vi jo godt blive enige om ikke, selvom det virker som det skal skal(det skidt).


    XP er fra før de tider hvor det var muligt, at få rigtig store HD, som er et almindeligt valg i dag, det er vi vel osse enige om.


    Formater skidtet engang til, opret en partion på de 100 GB, som du ønsker, formater KUN partionen og installer XP på den, få skidtet til at virke, og NÅR den er opdateret til SP3, så går du ind i kontrolpanel, højreklikker på din disk, og formaterer resten af den til lager :D:dance:, så burde det virke. Det jeg mener er, at i starten bruger du kun de 100 GB, som XP sagtens kan klare til styresystem, drivere mm. resten af pladsen skal nok komme til dig, NÅR først OS er på plads.


    Håber det hjalp dig lidt på vejen.


    mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • hej igen


    tak for alle de gode foreslag.... nu har jeg prøvet dit også EBO - men det hjalp desværre heller ikke :(


    så nu giver jeg nok op :(


    er det måske noget med mit bundkort - som ham jeg lagde et link til, regnede med at hans problem var... mener at de ligner hinanden mit og hans bundkort

    I7 2600 sandy
    gigabyte h67m-ud2h
    corsair vx 550w
    4 gb geil ram
    zotac 8800gt amp
    samsung F1 1TB
    Western Digital Raptor 74Gb
    WD20ears 2 TB
    500gb mybook

  • windows xp: når du formaterer og instalerer windows må du kun have en harddisk tilslutted mobo


    eller skal du have fat i en bios update




    har selv haft samme problem og klarede den med overnævnte læsning, og permenent løsning = bios update



    cheers