Opskriften på den smarteste server til hjemmebrug :)

  • Hej Drenge :) Efter at jeg nu er blevet færdig med mit dejlige project Server anno 2009, vil jeg lige dele glæden og fiduserne med jer herinde:)


    Mit ønske var, at jeg skulle kunne downlode Torrents og dertil også kunne tilgå alle mine data, som ligger derhjemme på netværket. Det skulle desuden være muligt at streame, men også downloade både de videoklip og musikfiler man har derhjemme.


    Jeg havde 2 simple krav til systemet ud over dette. LYDLØS og totalt Bitching af hastigheden på en Synology Boks :)


    Komponenter
    Serveren er bygget på følgende komponenter med fokus på lydløshed og stabilitet.
    Intel Desktop Board D945GCLF2 ( Dual Atom processor på bundkortet )
    2GB PC6400 DDR2
    OCZ Value SSD 30GB
    Samsung Spinpoint 750GB
    Brimax M1-100 Kabinet ( miniitx )
    Zalman NB47J


    Styresystem
    Det største problem, ved at bygge en kraftig server, som alligevel ikke kører på de mest sindsyge komponenter kom naturligvis her. Overvejede at byggge en server på Windows Server 2008 eller Windows Server 2003, men eftersom begge disse systemer sluger enorme resourcer og man samtidig ikke kunne være sikker på at filhastigheden er god nok blev valget noget helt andet.
    Jeg har smidt Mac OSX Leopard på maskinen, da jeg på denne måde ville få det meste software integreret fra starten.
    - Itunes bliver brugt til lokal fildeling, eftersom jeg kun bruger Mac i huset er det let bare at vælge dette i hvilken som helst itunes, og desuden spiller det perfekt med Apple TV
    - FTP server er integreret i brugeren
    - SMB server er integreret i brugeren
    - AFP server er integreret i brugeren
    - PHP server er integreret i brugeren
    - Myssql server integreres ved blot at hente 1 fil og tryk installér


    Minusser ved at bruge Leopard:
    - Installationen er kringlet hvis man ikke har drivere og kender en smule til mac på forhånd
    - Bonjour deling ( den automatiske søgning efter andre macmaskiner ) krævede en smule Hax


    Programmer til deling
    Jinzora
    Jeg må indrømme, at man her blev sat på en prøve, når det er første gang man leger med PHP og Mysql. Mit højeste ønske var, at jeg kunne sidde oppe på skolen og se de filmklip og høre de lydklip der lå derhjemme. Der var 2 muligheder for dette. Quicktime's Open Sourceversion kaldet Darwin til Livestreaming, som er en smule krævende for computeren, men rimelig let at gå til.
    Den anden mulighed er Jinzora. Dette program giver dig mulighed for at køre en Webbaseret Streaming af alle dine filer. Kravende er, at du enten har Windows media Player, Quicktime player, Itunes, Realplayer eller VLC. Hvis du har dette, kan du på denne måde logge direkte ind på din adresse, og lave en playlist med det samme, hvorefter det fungere som en internetradio, hvor du selv kan skifte nummer osv. Direkte gennem din afspiller. Dette system er kort og godt genialt og kræver ikke særlig meget af serveren. ved streaming af film arbejder CPU'en kun på omkring 15 Procent, samtidig med Mysql, Php, Itunes er igang.
    Man har derfor med programmet Jinzora mulighed for at køre både film og musik direkte fra ens computer derhjemme lige meget hvor man er i verden. GENIALT.


    Torrentflux
    Alle kender til de klassiske torrentklienter, som fx. Utorrent, Vuze osv. Men Torrentflux er nok kongen over dem alle :) Dette torrentprogram er igen baseret på PHP og Mysql ligesom Jinzora, og gør det muligt, at downloade torrents hjem til sin egen server, lige meget hvor man er henne. Der er som sådan ikke så meget andet i dette ud over, at mange netværk har blokeret for disse porte. Istedet kan man downloade filerne direkte hjem til sig selv for bagefter at hente dem via HTTP, hvor man nu engang er henne. Det eneste problem ved dette program er, at det sluger ENORMT mange RAM. men ellers fungere det perfekt.


    Konklusion
    Nu er der jo med sikkerhed nogle der tænker ;) hvad skal jeg bruge dette til :) og det var et RIGTIG GODT SPØRGSMÅL. mange køber idag en synology boks i den tro, at den kan klare alle de problemer man har... MEN Nej. der ligger så mange begrænsninger i Synologybokse og hastigheden er ikke topdollar ligesom det er på et system som jeg lige har beskrevet.


    Dette system har rundt regnet kostet mig 2200 Kroner, hvor dette er inklusiv en sindsyg hurtig systemharddisk og en 750GB lagerharddisk. og jeg har nu ingen begrænsninger. Torrent, Fildeling, webhosting, Itunes server, HTPC ( hvor Iphonen er fjernbetjening ). Jamen der er ingen begrænsninger. alt komprimering, encoding og decoding foregår desuden via denne maskine, så man slipper for at have sin almindelige computer til at klare dette.


    Jeg vil sige det som det er. Hvis i overvejer at lave en server så er dette en god vej at gå, når det er til almindeligt brug :)


    Hvis der er nogle, som vil have en rundtur eller eventuelt prøve det, er i velkommen til at se på http://helmerr.be


    og eventuelt prøve et login til systemet :)


    P.S. Vil skyde på jeg har brugt 30 timer på at få det hele op og køre perfekt inkl. Samling af komponenterne.

  • Nice lavet. De 2200 er vel ikke inklusiv styresystem? Og hvor meget vidste du i forvejen om at lave en server?

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Uldar
    Nice lavet. De 2200 er vel ikke inklusiv styresystem? Og hvor meget vidste du i forvejen om at lave en server?


    eftersom jeg købte en Leopard Family pack tidligere på året er licens betalt ud over de 2200 kroner. Det eneste problem er bare, at man bryder med de rettigheder, som der ellers er lagt op til I EULA'en. Dvs. der står man ikke må installere den på andet end Mackomponenter, men lige på det punkt skider jeg sgu højt og helligt på ;)


    Jeg har brugt mac de seneste 4-5 år, men har egentlig aldrig rigtig haft erfaring med hverken PHP, Mysql, Terminalen eller for den sags skyld DNS, og trods dette var det rimelig simpelt at gå til. Der er nogle rigtig gode guides på nettet, hvor det er step by step, og så er det nogenlunde oppe og køre :)

  • Det er da godt du har fundet noget som du er tilfreds med :clap:


    Personligt kunne jeg dog aldrig finde på at have en server uden RAID. Ville nok heller ikke have valgt et bundkort med GMA 950 & S-Video out hvis den skal bruges som "HTPC" - men det er jo en spørgsmål om behov & smag ligesom det du skrev med "topdollar hastighed" - Alt er jo relativt :))

  • hehe det system ligner meget det jeg er regner med at samle i løbet af i år :)


    min skal bare have 4 styk 2Tb disk i RAID 1 og køre Ubuntu server. Men må sige at 2200 kr er billigt, når min kommer til at løbe op i ca 5k.
    Dog er jeg med grillrotten, jeg ville aldrig selv lave sådan en server uden RAID1.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

    Rettet en gang, sidst af dkwolf ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf
    hehe det system ligner meget det jeg er regner med at samle i løbet af i år :)


    min skal bare have 4 styk 2Tb disk i RAID 1 og køre Ubuntu server. Men må sige at 2200 kr er billigt, når min kommer til at løbe op i ca 5k.
    Dog er jeg med grillrotten, jeg ville aldrig selv lave sådan en server uden RAID1.


    :) som i siger Raid 1.


    http://www.apple.dk/timecapsule


    Bruger timecapsule til mine computere hvilket betyder, at jeg aldrig mister mine data fordi de ligger i mit accesspoint ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    Det er da godt du har fundet noget som du er tilfreds med :clap:


    Personligt kunne jeg dog aldrig finde på at have en server uden RAID. Ville nok heller ikke have valgt et bundkort med GMA 950 & S-Video out hvis den skal bruges som "HTPC" - men det er jo en spørgsmål om behov & smag ligesom det du skrev med "topdollar hastighed" - Alt er jo relativt :))


    GMA 950 klarer jo fint almindelige DVDformater, og da jeg alligevel hverken bruger bluray eller HD-dvd og opnår større videoformater er det irrelevant. og ja hastigheden er relativ men 24 mb i sekundet regner jeg som rimelig tilfredsstillende:)


    Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf
    hehe det system ligner meget det jeg er regner med at samle i løbet af i år :)


    min skal bare have 4 styk 2Tb disk i RAID 1 og køre Ubuntu server. Men må sige at 2200 kr er billigt, når min kommer til at løbe op i ca 5k.
    Dog er jeg med grillrotten, jeg ville aldrig selv lave sådan en server uden RAID1.


    :) som i siger Raid 1.


    http://www.apple.dk/timecapsule


    Bruger timecapsule til mine computere hvilket betyder, at jeg aldrig mister mine data fordi de ligger i mit accesspoint ;)


    en god raidcontroller koster omkring 1000 kroner, hvilket jeg ikke vil ofre penge på foreløbig, så derfor benytter jeg mig af ovenstående metode istedet.


  • tjaa du har en 750Gb disk i serveren og en Timecapsule er ud fra siden kun 500Gb og du bruger den til alle dine computere. Så hvis du fylder disken så har du jo et problem :)
    Stoler nu mere på RAID1 da det ikke er afhængig af et wifi system som kan gå ned.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf


    tjaa du har en 750Gb disk i serveren og en Timecapsule er ud fra siden kun 500Gb og du bruger den til alle dine computere. Så hvis du fylder disken så har du jo et problem :)
    Stoler nu mere på RAID1 da det ikke er afhængig af et wifi system som kan gå ned.


    det har du ret i ;) men som sagt :) så kunne det også komme på tale senere, men eftersom jeg har 1TB versionen af timecapsuleboksen så er det intet problem og ja. Wifisystemet kan være ustabilt, men det laver backup hver eneste time, og hvis det mislykkedes er der derfor kun tale om en times mis ellers får jeg fejlrapport på email :)


    men som sagt. har overvejet at gå Raid 1, men for at køre raid kræver dette, at man har en ordenlig controller og ikke en onboard lortecontroller med performance som crap og ustabilititet som standard :) så hvis jeg senere får fyldt harddisken op bliver der udvidet med 4 x 1.5TB seagatediske og en Promise 4 ports Raid controller.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer


    GMA 950 klarer jo fint almindelige DVDformater, og da jeg alligevel hverken bruger bluray eller HD-dvd og opnår større videoformater er det irrelevant. og ja hastigheden er relativ men 24 mb i sekundet regner jeg som rimelig tilfredsstillende:)


    24mb i sekundet lyder egentlig lavt den burde kunne yde mere end det der må være et eller and det ikke køre som det skal


    kører selv med en Synology 409+ som har svagere hardware og den kommer nemt op på 45-50 mb uden problemmer

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Wolf_of_dk


    24mb i sekundet lyder egentlig lavt den burde kunne yde mere end det der må være et eller and det ikke køre som det skal


    kører selv med en Synology 409+ som har svagere hardware og den kommer nemt op på 45-50 mb uden problemmer


    jeg havde et par flaskehalse dengang. trådløst 802.11g og dårlig router:)

  • Nu tråden alligevel er kommet til live igen, så vil jeg da meget gerne vide om du har lavet nogle målinger på strømforbrug. Overvejer meget at lave noget i samme stil (dog linux-baseret), men jeg er nok noget kritisk med strømforbrug.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Nu tråden alligevel er kommet til live igen, så vil jeg da meget gerne vide om du har lavet nogle målinger på strømforbrug. Overvejer meget at lave noget i samme stil (dog linux-baseret), men jeg er nok noget kritisk med strømforbrug.


    /ask


    betalte ikke selv strømmen eller lavede en måling på den. Ville ellers gerne svare på det. Husk på at selvom atomprocessoren er billig i strøm så koster Chipsættet en del :)