Hardisk Bliver ikke detected !hjælp!

  • Hej Tweak


    Jeg har oprettet mig som bruger herinde eftersom jeg ved af erfaring der sidder hjælpsomme og vidende folk bag andre skærme og tager forespørgsler om hjælp seriøst. - jeg håber virkelig nogen her kan hjælpe mig!!


    Jeg har købt en ny computer, alt er godt og det hele spiller bare så lige bortset fra en ting.


    Min 500GB store maxtor hardisk bliver af en eller anden grund ikke genkendt, dette er jeg blevet opmærksom på da jeg kan se windows tror at den kun er 127gb stor, jeg forstår det ikke men har selvfølgelig gjort alt for at finde en løsning. Jeg har læst og fulgt vejledning på Maxtors hjemmeside og opdateret mit windows.. Alligevel kan jeg stadig ikke bruge min nye computer til fulde.


    Er der nogen der ved hva jeg skal gøre? spørg endelig hvis i ikke har fanget problemets kerne, det kan være jeg forklare det forkert.


    Hjælp mig!


    mvh Strandberg.

  • Højreklik på denne computer og vælg "administrer" herunder er der en fane der hedder diskhåndtering, vælg denne. Herinde skulle du gerne af mulighed for at oprette en partition på resten af disken.


    /ask

  • Okay. Jeg prøver.


    Men vil det så sige at jeg ikke får glæde af hd's 32mb halløj fordi min com ikke ser det ?


    jeg er nu inde i håndtering, og går udfra jeg bare opretter den nye partition på de resterende 377 ikk allokerede gb ikke ?


    i øvrigt tusind tak for dit hurtige svar.

  • Problemet ligger i at XP under service pack 2 havde nogle begrænsninger i hvor store diske der kunne håndteres. Da du så installerede windows (igen) fra en cd uden SP1 eller SP2 så kunne din installation ikke håndtere mere end de 127GB - du har senere opdateret windows og kan nu benytte pladsen.


    Jo, du skal bare partitionere og formatere den resterende plads.


    /ask

  • Undskyld mig meget hvis jeg tager fejl men jeg tror det er rigtigt det jeg siger.


    Jeg tror at primær ville give dig to virtuelle harddiske, altså 2 drevbogstaver i explorer, mens den udvidet ville udvide de 127gb du kan se i explorer til hele harddiskens kapacitet.


    Så altså vælg udvidet hvis du vil have hele pladsen under et drevbogstav.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mongolmedpistol
    Jeg tror at primær ville give dig to virtuelle harddiske, altså 2 drevbogstaver i explorer, mens den udvidet ville udvide de 127gb du kan se i explorer til hele harddiskens kapacitet.


    Det er ikke korrekt, det vil begge give ekstra drevbogstaver. Medmindre der skal bruges rigtigt mange "partitions" (eller logiske drev) er der ikke den store grund til ikke bare at lave partition nr 2 som en primary partition.


    Du kan læse lidt mere om det her:
    http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/structPartitions-c.html


    /ask


    EDIT: Lidt mere læsestof her: http://www.theeldergeek.com/hard_drives_01.htm


  • Det er godt du fik mig rettet.


    Men selv efter jeg har læst det, synes jeg stadig det virker en lille smule ulogisk ifl. til navngivningen, altså udvidet, når den, logisk forstået, ikke udvider dit allerede eksisterende drev.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mongolmedpistol
    Men selv efter jeg har læst det, synes jeg stadig det virker en lille smule ulogisk ifl. til navngivningen, altså udvidet, når den, logisk forstået, ikke udvider dit allerede eksisterende drev.


    Det er vel for så vidt logisk nok. Den kaldes extended fordi den kan indeholde mere end ét logisk drev. Så partitionen er "udvidet" i sig selv og ikke en udvidelse af eksisterende partitioner.


    /ask