1

mandag, 12. januar 2009, 07:20

Jeg har en ekstern harddisk fra Lacie

Sådan en her der nu er skrællet kabinettet af og står i løs vægt ovenpå min Mac:

Jeg skal have bygget et nye kabinet til den og i den forbindelse har jeg brug for at vide nogle ting om det rent tekniske - håber I kan hjælpe.
Først og fremmest har jeg brug for at vide hvor stor en harddisk størrelse kan jeg sætte i med det chipset der er i kassen her?
Nu sidder der en 500gb men ville gerne have en 750 eller 1tb hvis det kan lade sig gøre?

Der er lidt uoverskueligt mange chips i kassen da den samtidig også har både USB og FireWire hub, så mangler lidt overblik over hvilken der er IDE bussen...

Når der så er styr på hvor stor en størrelse jeg kan bruge, er der så nogen der vil give et bud på hvilken IDE disk jeg skal have for at den er bedre end den nuværende og endnu mere støjsvag?

På forhånd tak, har taget en bunke billeder så I kan se hvad jeg snakker om - og yes, der skal nok komme noget i mod sektionen når jeg får alvor går igang ;)

Harddisken i den er nu sådan en her:

Den første chip man møder er denne:

Næste chip er denne (er det FireWire busen?):

Intel 3570K :: 2x8GB Kingston HyperX Savage DDR2400 :: 1x Intel520 240GB SSD + 500 GB Toshiba Sata3 ::
EVGA GTX980 FTW :: EVGA SuperNova 750 G2 PSU ::
NoFan CS-70 :: AOC 2460 144Hz :: Mionix Naos 5000 :: CM QuickFire Rapid i

2

mandag, 12. januar 2009, 07:22

Næste chip er den her (helt sikkert USB bus medmindre jeg er helt galt på den?):

Sidste chip er den her (har hørt om Oxford i eksterne før, men hvad gør den?):

Intel 3570K :: 2x8GB Kingston HyperX Savage DDR2400 :: 1x Intel520 240GB SSD + 500 GB Toshiba Sata3 ::

3

mandag, 12. januar 2009, 13:40

Oxford chippen:

http://www.xlr8yourmac.com/firewire/port…blecasekit.html

uddrag:
Oxford 911 Chip IDE/Firewire bridge board

NEC chippen
http://www.cooldrives.com/firewire-bridg…12-400-800.html

Uddrag:
NEC D720133GB USB 2.0 to IDE Bridge Controller

Så ved ikke om det skal forståes som om der er 2 IDE-busser på den eller om selve IDE-bussen er en helt 5. chip?..

Håber dette kan hjælpe dig lidt.

Mig bekendt er de største IDE diske på 500gb. Så hvis jeg var dig ville jeg nok leve med den disk du har nu, eller bruge SATA istedet for.

Lyder som et fedt projekt du har gang i, glæder mig til at se det når du bliver færdig =)

If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P

Asus Maximus III Gene
I7 - 860@4Ghz Corsair H70
Gainward GTX470
Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
Creative SB X-Fi XtremeMusic
OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

4

mandag, 12. januar 2009, 20:48

NÅÅÅÅH.....

Det giver faktisk meget god mening nu!

Der er både en FireWire til IDE converter, en USB til IDE converter, en USB bus og en FireWire bus...
Ahh ja!
Havde ikke lige tænkt over at kassen her jo både forstår den ene og den anden slags styring.
Sidder der FireWire i den så foretrækker den det som "IDE gateway" og bruger her kun USB som Hub - SAMTIDIG med den laver en FireWire Hub, men alt det er selvfølgelig 4 forskellige chips i spil!
...hvis nu jeg piller mit FireWire ud så mister jeg både en FireWire hub + den ryger over og bliver brugt som alm. USB disk med et væsentligt ydelses tab til følge på baggrund af større belastning i båndbredden og mere CPU krævende for min Mac mini...

-have no idea om det her giver mening for jer, men giver perfect scense for mig - TAK PsyCho! :hb:

...forresten tror jeg at du har ret i at de største IDE diske er 500gb, desværre...

NOGEN DER VIL ANBEFALE NOGEN 500gb IDE DISKE, SKAL KUNNE KØBES I DANMARK, TYSKLAND ELLER SVERIGE??? :o)

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.