Raid 0 Problemer

  • Hej Tweak :)
    Jeg har 2 Samsung diske jeg gerne vil have til at køre i Raid 0. Jeg ved godt hvordan jeg slår det til, og for dem oprettet i raid 0, men så længe det er slået til genstarte den lige præcist når den skal til at boot'e? :S
    Sysns jeg har kigget på google og min manual (som jeg fulgte for at slå det til) men uden held.. Har tænkt over om jeg skal opdatere min Intel ICH7 Riad Controller?
    Her i lige mit system:
    Bundkort: Asus P5W DH Deluxe
    Processorer: Intel Core 2 Due 6400
    Ram: 3Gb Kingston DDR2
    Grafik: Nvidia 7900 GT
    Hdd.: 1x Samsung HC401LJ, 2x Samsung HC103UJ, 1x WD Element (ekstern)


    håber det er nogle der har en idé til hvordan jeg får min computer til at starter når jeg har Raid slået til? :)


    Danny

  • Er det med eller uden du har en cd i?

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Så gør den jo hvad den skal gøre. Da der ingen bootsektor er på diskene pr standard rebooter den. Så du skal bare igang med at installere Windows.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • kører du det via de orange eller de sorte porte på bundkortet ?

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Ikke hvis dit Raid 0 er sat som den den skal boot fra. De fleste bios'er tager først: Floppy, DVD/CD, PCI/PCI-e Raidkort, Sata Raid, PATA Raid, Single SATA, Single PATA, USB Removable drive.
    Men det kan selvfølgelig ændres. Og nogle af dem har det med at hvis de finder et raid prøver de at boot fra den, kan de ikke rebooter de maskinen.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Det jeg så syns er lidt mærkeligt er at den først genstarter når der kommer det der windows flag hvor der står WindowsXP også den der linie med den blå bar.. Så det virker som om den har fundet windows men gider ikke starter det op :S

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af pakedskeezer
    Det jeg så syns er lidt mærkeligt er at den først genstarter når der kommer det der windows flag hvor der står WindowsXP også den der linie med den blå bar.. Så det virker som om den har fundet windows men gider ikke starter det op :S


    Og det skulle jeg så gætte mig til?
    Var nok en info du skulle have skrevet for LANG tid siden :)


    Vi kan kun hjælpe dig med de info vi får, du skrev når den skulle til at boot og ikke når den var ved at starte windows op. Men sikkert samme problem, det er nok fordi dine drev har skiftet rækkefølge.
    Du kunne boot fra din Windows cd og gå i konsollen:
    Prøv og se om "fixmbr" eller "fixboot" ordner dit problem.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • er lige kommet hjem :)
    så jeg kan prøve noget af det..
    men hvordan kommer jeg ind i konsolen på min winXP cd??


    EDIT: Har fundet ud af det (trykkede 'R' da den havde bootet fra cd'en) men det har stadig ikke hjulpet..
    og når jeg går ind i bios og ser hvad for nogle diske jeg kan se står der følgende:
    1st Drive [RAID:SAMSUNG HD401]
    2nd Drive [RAID:INTEL RaidDis]
    3rd Drive [USB:WD 5000AAJ EXT]
    og under mine boot 'device' kan jeg også se mit 1st Drive :S

  • Et lille dumt spørgsmål, har du trykket F6 under install ??? det er der hvor den installerer raid driver.. :boxed: og den driver skal du først hente på bundkort udbyderens side og lave en raid disk / usb key..

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

    Rettet 2 gange, sidst af Meinder ().


  • Når du har oprettet et RAID skal diskene formateres og hvis du har gjort det rigtigt vil systemet også fortælle at al data på de diske du bruger bliver slettet.
    Det er ikke nok at sætte diskene til RAID i BIOS. Du skal lave et RAID array før du kan begynde at installere på det. Ergo du skal have fat i en RAID driver, smide den på diskette (Win XP) eller USB/CD (Vista).
    Hvis du ifm. opstart får noget der bare ligner windows frem er det fordi du ikke har gjort som beskrevet oven for.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick


    Når du har oprettet et RAID skal diskene formateres og hvis du har gjort det rigtigt vil systemet også fortælle at al data på de diske du bruger bliver slettet.
    Det er ikke nok at sætte diskene til RAID i BIOS. Du skal lave et RAID array før du kan begynde at installere på det. Ergo du skal have fat i en RAID driver, smide den på diskette (Win XP) eller USB/CD (Vista).
    Hvis du ifm. opstart får noget der bare ligner windows frem er det fordi du ikke har gjort som beskrevet oven for.


    normalt ja, men ikke med asus smarte jumper baserede raid......hvis du har sat jumperen til raid 0, burde du efter bios få en menu frem hvor du kan vælge at oprette et raid array..når det er sket, burde windows installationen kunne se det som et normalt sata drev.......men check din manual, det hele står deri.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.