Computer crasher konstant

  • Hej allesammen


    Jeg har et mystisk problem som jeg ikke kan gennemskue.
    Min trofaste gamle computer gør helt håbløst vrøvl for tiden.


    Hvis jeg starter computeren op, booter windows fint, og jeg får lov at vælge en bruger at logge på med. Dernæst kan jeg logge på internettet, øjensynligt uden problemer, og måske nå at åbne min email, hvis jeg er heldig. For dernæst fryser alt -> skærm går i sort -> computeren rebooter.


    Der kommer ingen fejlmeddelelser, heller ikke næste gang jeg tænder computeren.


    Første gang jeg tænder computeren går den i sort ca. 20sek efter windows er bootet. Anden gang går den i sort så snart jeg vælger bruger, og 3. gang og derefter, får jeg ofte ikke engang lov at logge ind i windows.


    Er der nogen der kan gennemskue hvad der er galt?



    *1) Ingen komponenter føles varme.
    *2) Problemet har eskaleret langsomt over en måneds tid ca.. I starten gik den kun i sort hvis jeg brugte internet explorer intensivt. Men nu går den i sort ligemeget hvad jeg gør (også selvom jeg intet gør). Men sidste gang jeg brugte computeren med succes, kørte den i 3 dage i træk uden problemer, og jeg kunne bruge den intensivt til alt jeg ønskede uden at reboote.
    *3) Inden problemet blev så stort som det er nu, oplevede jeg at computeren kun gik i sort hvis jeg brugte den for meget kort efter opstart.. hvis blot jeg lod den stå 5-10min inden jeg begyndte at bruge den, så ville den aldrig gå i sort.
    *4) Nu er den ubrugelig :( og jeg skriver dette indlæg fra en anden pc.
    *5) HJÆLP! HJÆÆÆÆÆLP!

  • Mhhh - Det er især hvis der ikke er noget der føles varmt at der kan være et problem, for så har dine kølere ikke ordenlig kontakt med dine chips... For det lyder ærlig talt som et kølingsproblem...



    Tjeck at alle dine blæsere kan køre rundt, og at de gør det! Jeg har set tilfælde hvor blæseren ikke kunne køre pga støv.


    Jeg ville prøve at tage GFX ud og rense det grundtigt med støvsugeren. Evt hvis du har mod på det, så skift kølepasta. Og det samme med CPUkøleren.


    Dernæst ville jeg teste rammene med memtest86. Det kan hentes som *.iso og brændes ud. Derefter ville jeg teste CPUen for fejl med Prime95.


    Hold øje med temperaturen mens du gør det! Jeg ved ikke lige hvad det er for en cpu du har, så jeg kan ikke lige anbefale et program til at se temperaturen med.


    Du må melde tilbage om det hjælper...

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Jeg er desværre ikke derhjemme lige nu, men jeg tjekkede at alle blæserne kørte rundt (på nær blæseren i strømforsyningen! Den kommer jeg først til at tænke på lige nu!). Måske er det dér problemet findes! Mit kabinet er meget støvet, hvis det viser sig at være blæseren i strømforsyningen, hvordan løser jeg så problemet?


    Jeg tror ærlig talt ikke at det er et kølepasta/kontakt problem, da alle blæserne sidder urokkeligt godt fast, og sidder som de har siddet i mange år uden jeg har pillet ved dem. Men hvis jeg vil naturligvis undersøge det nærmere hvis der ikke kommer andre forslag på årsagen :P :P :P


    Rammene kan jeg af gode grunde ikke teste, da computeren går ned inden jeg kan nå at gøre noget som helst :( Men tak for de gode råd!

  • Lige en ekstra kommentar!


    Computeren slukker ikke ned øjeblikkeligt!


    Først fryser skærmbilledet i ca. 5sek. Så kommer der sort skærm, hvor min skærm viser iconer oppe i hjørnet om at den søger efter signal. Og så efter ca. 10 sek med sort skærm, begynder computeren at reboote.....

  • Ok -


    Men hvis du tager en lommelygte og kigger på fx cpukøleren, så vil du højst sandsynligt kunne se et tæppe af støv der ligger mellem blæseren og kølleripperne. Især hvis du har et meget støvet kabinet :clap:


    For det lyder ikke som et PSU, selvom at jeg ikke skal kunne udelukke det...

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • ja du har nok ret i at det ikke er strømforsyningen.. så ville alt nok slukke ned øjeblikkeligt... Dét faktum at der kommer sort skærm i 10-15 sek før computeren rebooter, tyder på at det er enten grafikkortet eller processoren. Jeg er ved at have overbevist mig selv om at det nok er kølingen af processoren (AMD 3500+, med en stor zalmann kobber køler på). jeg må have fat i støvsugeren og kølepastaen.


    *et af blæsebladene på zalman køleren knækkede engang fordi jeg rodede med nogle ledninger imens maskinen kørte, og selvom jeg fik limet det sammen igen, har blæseren lige siden dengang, rystet en del da dens masse-balance nok er bare en lille smule forskudt. Så måske har disse rystelser igennem mange år, forårsaget at blæseren nu ikke slutter helt tæt til cpu'en længere :S. Jeg vil undersøge det når jeg engang kommer hjem i nat