• Hej


    Jeg skal bare lige have afklaret en myte, som jeg nu efterhånden har set et par gange på nettet.
    Er der rigtigt at man ikke må støvsuge sin computer, fordi det kan ødelægge i sikringer osv?


    Har læst mange steder "Nøhh, du skal ikke bruge støvsuger brug hellere "Dust-off" sprays" osv osv.
    Men er der nogle af jer der har effering med den slags, og som kan afklare det for mig? :)

    | Asus ROG Strix Z370-E |
    | Intel I7 8700K @ 5.0 Ghz |
    | Corsair H150i Pro |
    | HyperX Fury 16GB 2400Mhz |
    | Asus ROG Strix GTX 1070ti |
    | Corsair RM850x |

  • Grunden til man siger at man ikke må støvsuge sin pc er fordi mundstykket kan afgive statisk elektricitet hvilket elektronik jo ikke kan li :crazyeyes:


    Brug istedet en kompressor hvis i har sådan en i hjemmet eller nogle af de dust off sprays der...har dog ikk selv erfaring med dem da jeg har adgang til en kompressor :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Luft på dåse kan anbefales det virker fint
    og ja en støvsuger kan brænde kompenenter af hvis mundstykket røre ved noget som juice siger.
    Hvis du vil blæse computeren af med en kompressor så hver sikker på at der ikke e kontens vand i tanken da det også i værste kan brande bundkortet af

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha
    Luft på dåse kan anbefales det virker fint
    og ja en støvsuger kan brænde kompenenter af hvis mundstykket røre ved noget som juice siger.
    Hvis du vil blæse computeren af med en kompressor så hver sikker på at der ikke e kontens vand i tanken da det også i værste kan brande bundkortet af


    Godt du nævnte det, havde jeg faktisk glemt lige at få med :)
    Det en god ide lige at lade kompressoren blæse max og så lade den op igen inden du går igang med den på dit hardware.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Min far er racerkører og han har en kompresser til at pumpe dæk. Ville den virke?

    | Asus ROG Strix Z370-E |
    | Intel I7 8700K @ 5.0 Ghz |
    | Corsair H150i Pro |
    | HyperX Fury 16GB 2400Mhz |
    | Asus ROG Strix GTX 1070ti |
    | Corsair RM850x |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af pAzquee
    Min far er racerkører og han har en kompresser til at pumpe dæk. Ville den virke?


    Sejt, ja det ville den :) Men husk som sagt lige at "lufte ud" i den så der ikk er kondens vand. Og så hold lidt afstand mellem hardware og dysen, ellers ka det jo ske du blæser noget løs. Desuden er det en god ide lige at holde ved blæserne når de skal have en tur.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JuiCe


    Sejt, ja det ville den :) Men husk som sagt lige at "lufte ud" i den så der ikk er kondens vand. Og så hold lidt afstand mellem hardware og dysen, ellers ka det jo ske du blæser noget løs. Desuden er det en god ide lige at holde ved blæserne når de skal have en tur.


    Jamen det vil jeg så prøvet :) Ja, så godt et indlæg med en der knækkede sin blæser med en støvsuger hehe :)

    | Asus ROG Strix Z370-E |
    | Intel I7 8700K @ 5.0 Ghz |
    | Corsair H150i Pro |
    | HyperX Fury 16GB 2400Mhz |
    | Asus ROG Strix GTX 1070ti |
    | Corsair RM850x |

  • Jeg skulle hilse og sige fra en ven at støv suger+computer= no go han brandte et bundkort, ram og cpu af i hans gamle computer efter en lille rense tur så han lærte lige noget ved den episode :T

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha
    Jeg skulle hilse og sige fra en ven at støv suger+computer= no go han brandte et bundkort, ram og cpu af i hans gamle computer efter en lille rense tur så han lærte lige noget ved den episode :T


    Ja, det må du nok sige. Det var godt jeg lige fik afklaret den "myte" ellers havde jeg højsandsyndligt begyndte at støvsuge min computer før eller senere :)

    | Asus ROG Strix Z370-E |
    | Intel I7 8700K @ 5.0 Ghz |
    | Corsair H150i Pro |
    | HyperX Fury 16GB 2400Mhz |
    | Asus ROG Strix GTX 1070ti |
    | Corsair RM850x |

  • Jeg har haft støvsuget min gamle computer flere gange, og der er sgu aldrig sket noget.
    Holdte mundstykket et godt stykke fra alt hardware, men kan ske det bare er mig der har været heldig.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maleficus
    Jeg har haft støvsuget min gamle computer flere gange, og der er sgu aldrig sket noget.
    Holdte mundstykket et godt stykke fra alt hardware, men kan ske det bare er mig der har været heldig.


    Du har været heldig ja :) Eller heldig og heldig...man kan risikere at der opbygges statisk elektricitet som så forplanter sig i hardwaren. Inden jeg havde adgang til en kompressor (nogle år siden) brugte jeg også en støvsuger på afstand og der skete intet, men det betyder ikke at det er ufarligt :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Kan lige tilføje, at luft på dåse er sq også halvfarlig, der kommer nemlig også kondensvand ud hvis du ryster for meget med flasken under brug!!! Jeg har simpelt hen investeret i en elektrisk luftpumpe til madrasser da jeg har tit gæster og bruger den til .... jeps korrekt madrasser. Samme pumpe kan levere temmelig høj tryk dog slet ikke så kraftig som kompressor kan.
    Skal man absolut bruge kompressoren, skal man huske at holde håndtaget "på halv" så man ikke få blæst sit HW ud af kabinettet. Det synes jeg er vigtigt at få med, så ingen er i tvivl. :9xo


    god fornøjelse med vinterrengøringen

    ASUS P6X58D-E + Xeon X5675 @ 4400 mHz

    MSI 1080Ti Armor OC ed

    12 gb Kingston Hyper X

    Samsung 840 Evo 120GB + WD 500 3ABYX

    28" Samsung U28D590D

    CreativeSB Audigy 4 ~ Logitech Z-2300 ~ Kingston Hyper X

    1000W Corsair ~ LianLi PC-P60 Armorsuit

  • Jeg har lige fået et værktøjs sæt til computere. Der fulgte en lille håndstøvsuger med, med batterier. Den virker skam også fint nok ;) Og tror ikke sådan en kan afvikle med statisk elektricitet... :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Man kan godt bruge en støvsuger, men for guds skyld: BRUG ET PLASTIK-MUNDSTYKKE!!! ...det lille som ofte følger med til at komme ned mellem puder er fint til jobbet ;)
    Og så lad være med at ramme komponenterne!

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.