Ingen lyd: Samsung Home Cinema på Sony TV

  • Hej Tweakere.



    Min far har lige købt dette Samsungs HT X810. Det er inbygget DVD-afspiller i.


    Link


    Han sidder desuden med et Sony Bravia TV. Begge enheder understøtter HDMI.


    Enhederne er forbundet kun med HDMI. Men problemet er at jeg ikke kan få lyden fra fjernsynet, F.eks. på DR1 ud gennem samsungs højttalere, men kun gennem fjernsynets egen højttalere.


    Kører jeg en DVD på det, så virker lyden fint.



    Hvad er der galt?

  • Du skal have et kabel fra tv'ets lydudgang ned til samsung'en. Afhængigt af tv'et kan det være et optisk kabel eller bare phonokabel.


    Dét HDMI kabel I har sat i, sender signalet (billede+lyd) FRA samsungen til fjernsynet, og da I afspiller DVD'en i samsungen, vil der selvfølglig komme lyd gennem højttalerne som er sat til samsungen.

  • Ok.. Det har så gjort nu, og det virker fint nu. Altså med Phonostik, men både fjernsyn og dvd understøtter optisk. Er de kabler dyre? Og det er da også væsentlig bedre lydkvalitet?
    Jeg var overbevist om at lyden fra fjernsynet kunne køre igennem HDMI-kablet og ud til samsung'en, men det giver jo ikke meningen da det jo er en HDMI-indgang på fjernsynet.


    Så tak for det:-D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Green
    Ok.. Det har så gjort nu, og det virker fint nu. Altså med Phonostik, men både fjernsyn og dvd understøtter optisk. Er de kabler dyre? Og det er da også væsentlig bedre lydkvalitet?
    Jeg var overbevist om at lyden fra fjernsynet kunne køre igennem HDMI-kablet og ud til samsung'en, men det giver jo ikke meningen da det jo er en HDMI-indgang på fjernsynet.


    Så tak for det:-D


    Hvis dit tv har en optisk UDGANG, så sætter du et optisk kabel (Toslink) til en optisk indgang i samsungen i stedet for phono'en.


    Så får du digital lyd ud (og surround når det sendes), i stedet for analog stereo. :9xo


    Edit: Men det kan være at du i dit tv's menu skal vælge at den skal sende lyden ud via den optiske udgang.