Hurtigt spørgsmål ang. formatering

  • Hej
    Jeg overvejer at få min computer formateret, da jeg har alt muligt gammelt lort liggende på den, og jeg synes den er ved at blive langsom.. Men jeg er i tvivl om noget. Bliver styresystemet slettet, hvis man formaterer? -Da jeg købte min computer fulgte vista jo bare med, så jeg har selvfølgelig ikke installations-cd'en, hvis jeg nu skal installere vista..


    Håber I kan hjælpe:)

  • Når du formaterer slettes alt!


    Hvis du skal installere Vista på ny må du først finde ud af om der evt. er en recovery-partition på din computer eller se om du kan få recovery-cd'er til den.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Gravballemanden
    Hej
    Jeg overvejer at få min computer formateret, da jeg har alt muligt gammelt lort liggende på den, og jeg synes den er ved at blive langsom.. Men jeg er i tvivl om noget. Bliver styresystemet slettet, hvis man formaterer? -Da jeg købte min computer fulgte vista jo bare med, så jeg har selvfølgelig ikke installations-cd'en, hvis jeg nu skal installere vista..


    Håber I kan hjælpe:)


    hvis du har vista så er installationen altså ikke specielt gammel..har du prøvet at scanne for spyware og virus, og se om ikke det hjælper en del....og der er sikkert også noget oprydningstools i vista.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Gravballemanden
    Jeg tvivler på at jeg har sådan en recovery-partion som du nævner. Jeg ved ikke engang hvad det er, så jeg har i hvert fald ikke "sat den op" manuelt...


    Det er en partition der ligger på de fleste nyere bærbare som indeholder de filer der skal bruges til en "frisk" installation. Der er som regel en eller anden tastekombination der skal trykkes under opstart for at starte en recovery fra denne partition. Hvad er det for en computer du har?


    Som der allerede er skrevet, så lyder det ikke til at den installation er særligt gammel, og det var måske en ide at tjecke den igennem for spyware/virus


    /ask

  • Jeg har en bærbar hp pavalion dv6317ea..
    Hvis jeg skal lave scanne den for virus og spyware, kan jeg så gøre det med avast? Det er det virusprogram jeg har. Og hvis ikke, kender I så et gratis program der kan gøre det?:)

  • De fleste nye computere man køber, skal man faktisk selv sørge for at lave en "recovery cd" til. Skulle jeg i hvert fald med min egen. Der plejer som regl at følge manualler med til den slags snask. Du har ikke xp eller sådan noget?