Valg: NAS eller Server

  • Hej


    Jeg er på udkig efter en lagrings løsning og er kommet lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge. Jeg ved ikke om jeg skal vælge en NAS løsning eller om jeg skal vælge en decideret server løsning. Jeg har nogle forskellige krav til hvad løsning skal over holde.


    • Skal have plads til minimum 4 SATA diske.
    • Skal være lydløs / Have et meget lavt lyd niveau
    • Skal have et lavt strømforbrug hvor der gerne er mulighed for at den gå i en salgs ”dvale” mode nå den ikke bliver brugt.
    • Skal have 1gbit netværks interface + minimum 1 USB stik.
    • Den skal have disse funktioner

    • Raid 0/1/5/(6)/JBOD mode
    • Mulighed for Torrent / FTP / HTTP download
    • FTP Adgang
    • Skal kunne fungere som print server
    • Høj læsehastighed (Skrivehastigheden er ikke lige så vigtig)


    Jeg har blandt andet kigget på en QNAP TS-409 Turbo NAS, men jeg ved ikke om hvor god denne er samt jeg har læst at den har en underlig måde håndtere skrivning på hvor den overfører filerne til hukommelsen hvor efter når den er fyldt skriver det til disken i stedet for at skrive den løbende. Jeg har også set nogle test hvor de har konkluderet at hvis man sætter ens diske i raid falder performance.


    Den anden mulighed er også at købe en præfabrikeret server eller at bygge en selv. Jeg er dog ikke sikker på hvilke dele man skal gå efter, jeg har tænkt lidt på en Atom CPU men er ikke sikker på at du kan få et bundkort som har mere end 2 SATA stik.


    Da jeg er lidt på bar bund hvad jeg skal vælge søger jeg nogen ekspert hjælp: Budget til dette projekt ligger på cirka 6000 til 7000 kr. inklusiv diske på 1tb hver.


    Mvh
    Martin