IDE(Integrated Drive Electronics)??

  • Hejsa,



    Jeg ville bare lige spørge om der overhovedet er IDE på forholdsvis nye bundkort?? Jeg står nemlig og skal købe mig et nyt setup og vil meget gerne have noget data fra mine gamle harddiske med på de nye(næsten 80 GB jeg skal have over), og jeg gider ikke at uploade 80gb på nettet eller overføre det med min iPod der har hele 2 GB plads :9xo



    Bundkortet jeg har kig på er et Asus P5Q(nej, jeg har ikke brug for et ondt bundkort til over 1k, tak) men jeg kan ikke rigtig se noget med om der er IDE på kortet.


    Herinde: Asus P5Q(edbpriser.dk) står der godt nok, under 'Flere Specifikationer' og så 'Kabler', at der er et IDE-kabel med?? I og med at der følger et kabel med, betyder det vel at det understøtter IDE?


    Jeg har prøvet at lede efter et billede hvor jeg kunne se nærmere på hele bundkortet men har slet ikke kunne finde et P5Q, kun de hundrede andre udgaver af P5Q(som Pro, Deluxe, osv.)



    - På forhånd tak,


    Nicklas.

  • Når du skriver IDE så mener du faktisk "parallel ata" eller P-ATA som er de gamle brede kabler, Intel har fjernet denne controller fra deres chipset for snart et par år siden, men Asus og næsten alle andre bundkort's producenter placere så en controller mere på bundkortet for at få P-ATA og P5Q er ingen undtagelse, den har 1 P-ATA så du kan bruge din 80GB P-ATA disk, du kan også se mere på Asus' side om P5Q.
    Måske ville dette nye køb også være en mulighed for at skifte til S-ATA disk, de er meget billige lige nu.
    http://www.asus.com/products.a…64&l1=3&l2=11&l3=709&l4=0

  • Mange tak skal du have, Cyclups.


    Det er sjovt du svarer nu for straks efter jeg havde postet dette var jeg inde på Wikipedia og kigge nærmere på IDE og der stod netop at det var det samme som Parallel ATA.



    Quote

    Måske ville dette nye køb også være en mulighed for at skifte til S-ATA disk, de er meget billige lige nu.


    Jamen jeg har jo netop tænkt mig at købe en ny SATA disk, det er derfor jeg skal have en PATA disk i samtidig så jeg kan overføre det :)




    Men mange tak. :)

  • Den sider hvor det grønne X er. :D

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • så med et kabel kan du have 2 hdd i, hvis du lige kobler cd/dvd drevet fra....ellers er der ide controllere til pci hvis du vil beholde de gamle hdd..

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Mange tak for det, Baloo.




    Quote

    så med et kabel kan du have 2 hdd i, hvis du lige kobler cd/dvd drevet fra....ellers er der ide controllere til pci hvis du vil beholde de gamle hdd..


    Jepsen, det var lige præcis det jeg havde i tankerne :clap: har nemlig ikke brug for det optiske drev når jeg lige udfører denne operation :)



    - Tak for hjælpen allesammen :9xo