Igang med at bygge et nyt setup

  • Hej alle sammen!


    Jeg har efter mange år med en rådden computer, besluttet mig for at samle en ny som gerne skulle holde i mange år.


    Jeg har valgt at sætte omkring 16000 til side, hvilket er omkring hvad dette build koster.
    Grunden til at jeg har lavet denne tråd, er at jeg gerne lige ville have jeres mening om jeg har eventuelle udnødvendige opgraderinger, eller om der er andet jeg har overset.


    For eksempel er jeg i tvivel om jeg skulle tage 9800GTX i stedet for 280 GTX, da denne er extrem dyr. (Altså, er det overhovedet det værd?)


    Anyways, her er mit build:


    Corsair Strømforsyning 750W Black,
    Samsung DVD-brænder SH-S202J IDE
    USB2 multikortlæser 3.5" sort til
    Intel Core™ 2 Quad Q9650 3,00 GHz,
    MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2,
    Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5,
    Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2
    XFX GeForce GTX 280 602M 1GB GDDR3,
    Logitech G11 gaming tastatur
    Logitech G5 Laser mus 2007,
    BenQ 24" LCD G2400WD TCO03


    Jeg har ikke skrevet noget OS, da jeg er lidt usikker på om jeg skal hoppe på 64 bit vognen. Jeg kunne også godt bruge noget assistance her :p


    Nå, men jeg siger tak på forhånd og afventer spændt om der er nogen der vil tage sig tid til at svare :)


    Ps. Jeg har postet denne tråd både i hardware og "begynder" afdelingen af forumet, da jeg ikke var sikker på hvor jeg skulle placere denne. Jeg håber ikke at jeg bryder nogen regler ved at gøre dette!

  • faktisk ville jeg da nøjes med et gf 260GTX hvis jeg var dig...den er noget billigere, men ikke meget dårligere, og ocer du ikke vil du alligevel ikke opdage om du har et 9800GTX, 280gtx eller 260gtx i....og 260gtx kan oces så den er næsten lige så kraftfuld som 280eren uden problemer.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Ja, jeg gik nemlig også og tænkte lidt i de baner af at tage 260'eren, men jeg ville bare have et fremtidssikret graffikkort :p


    Anyways, tak for hjælpen.. jeg kigger lige på det igen efter arbejde (Jeg har ikke så meget tid til at overveje det her på arbejdet)

  • Jeg ville helt klart tage en E8500 processor istedet og spare ca. 2500 kr. Duo er bedre end quad og når/hvis quad bliver bedre på et tidspunkt vil Q9650 alligevel være forældet. Så er det bedre at spare pengene og så evt. opgradere senere til hvad der nu engang er godt om 2-3 år.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • For mig at se er der 2 muligheder (dette er lidt groft tegnet op men giver ideen i det).


    Man kan købe en computer til 15000 kr. med state-of-the-art indenfor alt (Dyreste grafik, processor osv). Den vil måske kunne holde i 4 år.


    Eller man kan købe det næstbedste til 7500 kr. som giver marginal ringere ydelse, men koster meget mindre fordi de sidste få kræfter i den dyre øverst koster kassen. Den kan holde 3,5 år, men man kan efter 3,5 år lave samme nummer da man i første omgang kun brugte halvdelen i forhold til den dyre. Med andre ord har man for samme pris fået computer i 7 år i stedet for 4 år. Det er værd at tage med i overvejelserne om det virkelig er nødvendigt at have det dyreste, når man kan få noget der er næsten lige så godt til en langt lavere pris.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maesty
    Nehalem kommer om 2 uger, det ville da være jævnt dumt at gå ud og købe det bedste af det bedste når noget kraftigere er lige om hjørnet


    Nu skal vi lige se hvor kraftigt det bliver kontra pris. Og der er også alle børnesygdomene der altid følger med når nyt blir lanceret. Kald mig bare sortseer men sådan har det altid været. ;)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo


    Nu skal vi lige se hvor kraftigt det bliver kontra pris. Og der er også alle børnesygdomene der altid følger med når nyt blir lanceret. Kald mig bare sortseer men sådan har det altid været. ;)


    helt enig, specielt hvad angår memorycontrolleren, da det er noget helt nyt for dem, men det er som regel folk der ocer der oplever problemerne, ikke de almindelige folk derude....men de bliver temmeligt dyre de første af dem er jeg bange for....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Hey igen, jeg er lige kommet hjem fra arbejde.


    Jeg har en lille forløbig update, baseret på jeres feedback.



    Cooler Master Stacker 831 Sort, 2x12cm
    - Corsair Strømforsyning 750W Black,
    - Gigabyte GA-X48-DQ6,Socket 775 / Intel X48 Express / 1600 MHz/ 2xPCI-32 / 3xPCI-E / BundkortxRDRAM
    - Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz,
    - Crucial DDR2 PC8500 4096MB CL7,
    - Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5,
    - Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2,
    - Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2,
    - Samsung DVD-brænder SH-S202J IDE
    - Samsung 24" LCD Syncmaster 2493HM,


    Jeg valgte forresten E8600 i stedet for E8500 som I forslog, da jeg ikke havde imod en lille ekstra slat penge for 0,33 ekstra standard clock speed.. Pånær der er noget jeg ikke ved om dette?


    Jeg er dog stadig lidt i tvivl om grafikkort valget. Jeg tænkte også lidt på at køre 260 GTX i SLI, men er dog lidt tøvende med det.

  • Igen er min personlige mening at en computer bliver forældet så lynende hurtigt at det næsten ikke kan betale sig at bruge 16k på den... Jeg ville hellere bruge 8k nu og så 8k om et år eller 1½.. for der er det forældet alligevel. IMO. :D Udover det, så synes jeg at bruge 16k på en computer er noget kun helt exceptionelle folk kan finde på - men måske er jeg bare en fattigrøv. :clap:



    EDIT: jeg så ikke lige dna's post længere oppe men jeg er HELT ENIG med ham/hende!! HELT ENIG!