Samsung F1 vs Caviar Green

  • Hej alle sammen.


    Skal ud at købe en 1TB harddisk, men spørgsmålet er så hvilken?


    Jeg har set på de to ovenstående modeller, men er der overhoved nogen forskel på de to, ud over cache er 32 på samsung og kan man mærke det?

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

  • Ja klart. Nu kender jeg ikke den green disc men hvis den har mindre cache f eks 16mb så kan du sagtens mærke forskel. Jeg ville under alle omstændigheder vælge en F1 disc hvis jeg skulle købe en ny.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • har lige købt en 750Gb F1 da jeg havde hørt utalige af gode ting om den og at den var rigtig hurtig... den har tilmed en rigtig god pris derfor købte jeg den... har desværre ikke set den i aktion endnu da jeg mangler de sidste dele til min com :( men helt klart mit valg hvis jeg skulle have ny igen :9xo


    også en anden ting... ved ikke hvor mange HDDer der gør det... men alle de andre jeg har bestilt er bare kommet i en slags pose pakket ind i sådan et beskyttelsesbrev ting... F1eren ligger i en slags æske ting... men som sagt har jeg ikke bestilt de nyeste HDDer før :$

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • Hvorfor sammenligne Samsung F1 med WD Caviar Green ? - Hvorfor ikke Samsung F1 og WD Caviar Black ? - De har begge 32mb cache, de er begge på op til 1 TB - og de er begge målrettet mod samme brug.


    Men skal vi vende tilbage til Samsung F1 vs. WD Caviar Green på trods af jeg ikke kan se logikken i sammenligningen, så ville jeg vælge F1 til ét formål - og Green til et andet .... f.eks workstation vs. NAS/Mediecenter.


    Om du vælger en Samsung F1 eller WD Caviar Black til din workstation er nok hip som hap. Begge er glimrende producenter der laver glimrende produkter.

  • Så vidt jeg ved er den grønne sådan en Eco-udgave der er strømbesparende - ifølge dem selv. Hvor den blå udgave er still og den sorte har høj performance. Men ved dog ikke hvor meget forskel der er .

    "There are 10 kinds of people in this world, those who understand binary, and those who don’t"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    Hvorfor sammenligne Samsung F1 med WD Caviar Green ? - Hvorfor ikke Samsung F1 og WD Caviar Black ? - De har begge 32mb cache, de er begge på op til 1 TB - og de er begge målrettet mod samme brug.


    Jeg sammenlignede de to diske da de ligger på stort set samme pris (begge lige under 800kr)


    Samsung F1


    WD Caviar Green


    Hvor i mod WD Caviar Black koster lige under 1100kr


    WD Caviar Black


    Undskyld jeg ikke lige fik sagt hvad formålet med disken var. Men min plan er at købe 2 og sætte dem i raid 0 og bruge dem kun til lager :T

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

    Rettet en gang, sidst af KamakaziChild ().

  • Så er det stadig F1 discen der er klart bedst. Du får jo meget mere for pengene.
    Som grillrotten skriver er det lidt at sammenligne mælk og piskefløde. :9xo

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate


  • Okey, så køb Samsung F1. Ser ud til at man får mest for pengene der hvis der er så stor forskel på prisen.


    Men at sætte et par stykker op i RAID-0 og så bruge dem til lager er ikke særlig smart IMO. Men det lyder jo til at du syntes det :crazyeyes:

  • Ok, tak for alle jeres svar ;) Ser ud til der er bred enighed om at samsungen er den bedste, så den vælger jeg da :dance:

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

  • Til en NAS ville jeg tage Green Power.. for den kan alligevel ikk udnytte de skrive hastigheder som man kan sende til den med..


    men til en desktop er F1 et glimragende valg..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    Til en NAS ville jeg tage Green Power.. for den kan alligevel ikk udnytte de skrive hastigheder som man kan sende til den med..


    men til en desktop er F1 et glimragende valg..


    Ingen nævner nas.? Eller gør de? Tag F1. :$

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo


    Ingen nævner nas.? Eller gør de? Tag F1. :$



    jeg nævnte bare til nas ville jeg vælge den, og til Desktop den anden..


    der er desuden ingen der har talt om at det skal bruges til desktop.. så det kunne lige så godt være til en NAS.. selvom jeg tvivler.. så spar mig for sådanne kommentare i fremtiden..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Vil ikke anbefale F1 til RAID


    Har prøvet RAID med både 750GB og 1TB F1 diske, og ja, det virker, og man får mere ydelse, men at gå fra 100mb/sek til 140mb/sek er ikke just noget at råbe hurra for.


    Det var dog ikke læse hastigheden jeg var mest træt af, det var skrivehastigheden, den blev faktisk ringere end hvis man kørte diskene som single diske, og det er jo ikke fedt.


    Har ikke lige prøvet WD Green i RIAD (endnu) men WD plejer at køre kanon i RAID.


  • haha :) det er jo ikke harddiskene, som gør at dit raid ikke kommer højere op i hastighed men derimod controlleren :)


  • det der reelt sker ved at køre raid0 fremfor single, er at du både kan skrive og læse på diskene på 1 gang.....det koster så lidt på acces tiden, men alt efter formålet giver det bestemt noget til de fleste ting....men der er også dobbelt så stor chance for at indholdet går tabt, da det er slut hvis bare 1 hdd går i stykker.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Når det handler om file application loading (masser af små filer fx) så er WD greens performance praktisk talt lige så god som alle de andre.


    Ved kopiering af større filer er den 20mb/s langsommere, end de hurtigere diske.
    Til gengæld bruger den mindre strøm, ergo er den koldere og holder i teorien længere.



    Sidst men ikke mindst: Samsungs garanti er noget lort. Har man ikke fakturaen på at man har købt den, så er man på røven.


    Der er WD ligeglade, de skal bare have S/N og så kan man få en ny tilsendt gratis, hvorefter man kan lave backup og så sende den defekte til WD.



    Når vi tænker på file application loading og så pris vs performance.. ja så vinder WD green.

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Ja, den gode service fra WD har jeg oplevet da min gamle Raptor 74GB gik død, de sendte en ny og så havde jeg 30 dage til at returnere den gamle, dejlig service.