Programmering og kode

  • Hey


    Jeg skal til at starte på en uddannelse hvori jeg kommer til at lære Java, C++ m.fl. og derfor vil jeg gerne lige høre om der er nogle gode guides derude, så man kunne lære "the basics" indenfor disse kodningssprog?


    Tak på forhånd

  • "Basics" indenfor kodesprog er ens. Du har variabler, funktioner, klasser, typer, metoder i alle sprog (ja ja, jeg ved godt det ikke helt passer ... lad os nu ikke slås om detaljerne :D).


    Du kan godt finde bøger som beskriver hvordan disse ting virker generelt, men jeg synes det giver mere mening af arbejde med et sprog. Når du først har lært principperne bag en funktion eller en klasse, så er det ikke noget stort problem at læse kode skrevet i et andet sprog.


    Jeg startede selv med PHP, og bevægede mig derefter over i C++. Nu er jeg så igang med C# og overgangene har ikke været svære. Selvfølgelig er der forskelle, men de er minimale når "basics" først er inde under huden.


    Det svære omkring programmering i højniveausprog var for mig at lære og tænke i objekter.
    Dertil hjalp denne bog mig godt på vej


    Objektorienterede begreber
    Af: Matt Weisfeld


    • Lær at tænke objektorienteret
    • Få styr på den objektorienterede begrebsverden
    • Læs om opbygning og design af klasser
    • Bliv fortrolig med begreberne nedarvning og komposition
    • Eksempler på Java-kode og UML-diagrammer


    http://www.libris.dk/it_litter…b0c012374&tx_commerce_pi1[sortby]=date_asc

  • Fin tale KasperB ;-)


    Hvis jeg skulle vælge et start sprog ville det være JAVA af de 2, da man hurtigt kan få noget op af stå


    Som studio, ville jeg bruge http://www.eclipse.org da det er nemt og giver en del hjælp


    Start med at lave en hello world


    hint i din main


    System.out.println("Hello World");


    Prøv så at få den ligge 2 tal sammen


    Lav så en løkke der først skriver 1 så 2 så 3 så 4 til 10 på skærmen


    /Thomas

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards