port forwarding med 2 routere

  • hej. efter jeg har sat en linksys router efter min cybercity router. kan jeg ikke længere forwarde portene. jeg har læst en del guider og tråde. men intet hjælper.


    den nye router er en trådløs linksys. og den er mildest talt hamrende irriterende. trykker jeg på den forkerte ting. ryger al internet+opsætning og kun reset kan redde den.


    jeg har fundet ud af at jeg ikke skal slå dhcp fra på den trådløse. så ryger nettet. det samme hvis jeg forsøger at give den trådløse en static ip.


    jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal gøre. jeg syns der er mange ting at læse om det på nettet. men ingenting jeg har prøvet, virker på min.


    nogen der kan hjælpe mig?

  • Fra Fullrates forum (Ved godt at der står Fullrate router osv, men jeg er ret sikker på at det også virker med din fra Cybercity. Prøv det :)



    Guide til opsætning af egen router til Fullrate
    Med Fullrate standard produkt, følger en ikke trådløs router, nærmere betegnet en ZyXEL Prestige 2602R-61.


    Denne router har en enkelt LAN-port, som kan bruges til at tilslutte en computer, switch, router o.l.


    Ønsker du at benytte din egen trådløse router, sammen med din ZyXEL standard router. Er der flere måder dette kan gøres på. Den nemmeste er at konfigurere denne så den fungerer som et Access Point.



    Det gør du ved at at:
    (Og husk, du SKAL følge den rækkefølge vi angiver fra 1 til 5!)


    1.
    Koble et kabel mellem din computer og en LAN-port på din egen Router.


    2.
    Logge ind på din egen router (se dennes manuel for yderligere information) og dernæst ændre dennes LAN IP-adresse til 192.168.1.2.


    Klik her hvis du har en Netgear router. http://heshe.dk/guide/netgear.html
    Klik her hvis du har en D-link router. http://heshe.dk/guide/dlink.html
    Klik her hvis du har en Linksys router. http://heshe.dk/guide/linksys.html
    Klik her hvis du har en Belkin router. http://heshe.dk/guide/belkin.html


    (Listen vil formentlig blive opdateret med tiden...)


    Her er et link til portforwards på mange routere, hvis din ikke er en af ovenstånde:
    http://portforward.com/routers.htm


    3.
    Slå DHCP-server funktionen fra i den, så din egen router ikke længere uddeler IP-adresser mv. men overlader denne funktion til vores router. Det gøres typisk under LAN-indstillingerne.


    4.
    Opsætte hvad du måtte ønske af sikkerheds features. (WPA, WEP, MAC-filtrering mv.)


    5.
    Derefter kobler du din router sammen med vores via det medfølgende gule netværkskabel. Kablet skal kobles fra LAN-porten på vores router til LAN-porten på din egen router. (IKKE LAN til WAN).


    Nu vil vores router tildele IP-adresser mv. via din egen router og efterlade denne til at formidle trafikken videre til de forbundne maskiner.

  • Den korte udgave af ovenstående: Linksysen skal kobles til cybercity routeren via en LAN port og ikke WAN, derefter skal der slukkes for DHCP på linksysen og så skulle det køre, hvor du kun skal forwarde i cybercity routeren.


    Hvis det bliver sat op som beskrevet vil linksysen kun fungere som accespoint og ikke som router.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Den korte udgave af ovenstående: Linksysen skal kobles til cybercity routeren via en LAN port og ikke WAN, derefter skal der slukkes for DHCP på linksysen og så skulle det køre, hvor du kun skal forwarde i cybercity routeren.


    Hvis det bliver sat op som beskrevet vil linksysen kun fungere som accespoint og ikke som router.


    /ask


    Ja og så skal NAT vel også disables i linksysen ? Eller hva

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis
    Ja og så skal NAT vel også disables i linksysen ? Eller hva


    Du har jo ikke noget trafik på WAN porten af linksysen så det er der vel ikke det store behov for.


    /ask

  • hej. mange tak for svarene. har haft bøvl med nettet siden jeg skrev. men jeg forsøger lige jeres forlag.


    "Den korte udgave af ovenstående: Linksysen skal kobles til cybercity routeren via en LAN port og ikke WAN, derefter skal der slukkes for DHCP på linksysen og så skulle det køre, hvor du kun skal forwarde i cybercity routeren.


    Hvis det bliver sat op som beskrevet vil linksysen kun fungere som accespoint og ikke som router."


    jeg forstår ikke dette. på linksysen, er der kun én port der hedder internet, og 4 ethernet porte..


    jeg har tidligere forsøgt at slå dhcp fra på linksysen. al forbindelse ryger i samme øjeblik jeg gør det. :rolleyes:


    edit/ så det må så være en af de 4 porte har jeg forstået. men når jeg ændrer ip på min linksys. ryger fobindelsen til den.. forvirringen er total lige nu..


    edit2/


    så skulle det virke. det var lidt forvirrende forvirrende, for der er kun én port på min cybercity router. og den skulle lige slukkes og tændes et par gange før det hele virkede. men jeg connectable nu.


    mange tak for alle hjælpene kommentarer. jeg er en hat til alt hvad der har med netværk at gøre.


  • Jeps, de 4 porte er LAN og den ene wan.


    Du skal sørge for at give din linksys router en ip i samme range som dem der bliver uddelt af routeren dvs, hvis din computer får 192.168.1.xxx så skal linksysen også hedde noget med 192.168.1.xxx


    Finten er så, at linksysen ikke må have det samme xxx som nogle af dine maskiner (eller cybercity-routeren). Ofte kan man i den router der er DHCP se hvilket sekment af adresser der bliver delt ud i (dvs f.eks fra 192.168.1.100 og til 192.168.1.150) og din cybercityrouter vil have den der slutter på 1. I dette tilfælde ville jeg vælge at give linksysen 192.168.15.2


    Er det til at forstå - det blev vidst ikke det mindst rodede indlæg jeg har skrevet :crazyeyes:


    /ask