har Volt nogen betydning?

  • Jeg er ved at finde RAM til min HTPC og valget ligger på dette tidspunkt imellem disse: edbpriser


    Men så var det jeg var inde på Gigabytes hjemmeside og læse om bundkortet jeg har tænkt mig at bestille: GA-MA78GPM-DS2H


    I spec'ene står der under RAM at de understøtter "4x1,8 V DDR2 DIMM..." Har det betydning at jeg er ved at bestille RAM som kører imellem 2,1 og 2,2 V


    Edit: Hvad er bedst 2 x 2 GB eller 4 x 1 GB?

  • 2 x 2 er bedst.


    Volt er underordnet, men selvfølgelig udvikler ram ved 2.2v mere varme end ram ved f.eks 1.7v.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

    Rettet 2 gange, sidst af Skjold ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Skjold
    2 x 2 er bedst.


    hvad er din begrundelse for det?
    uden at være ekspert på området ville jeg mene at der ville være større forbindelse til 4 blokke end 2, samt ofte en mulighed for at presse 1gb ram blokke mere end 2gb blokke?
    men som sagt kun min ummidelbare opfattelse uden at have undersøgt det ect

  • Din memorycontroller skal arbejde noget hårdere for at styre 4 blokke end 2.


    Med andre ord skal NB have lidt mere at leve af.


    Ved overclock siger det jo også sig selv at det er bedre at OC 2 moduler fremfor 4, af samme grund som det er nemmere at clocke en duo end en quad.


    Det kan godt være af 3 af dine moduler gerne vil løbe 600mhz, men det sidste vil kun være stabilt ved 500mhz.


    Sikker på nogen andre kan forklare det bedre og mere uddybende end mig.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Kan da også bruge mine egne moduler som eksempel.


    Da jeg kun havde 2 x 1 GB, kunne jeg køre med strammere timings og 1T, ved 1400mhz, men da jeg tilføjede 2 x1 GB til kunne jeg godt glemme alt om 1T og måtte slække lidt på timings.


    Ydermere måtte jeg hæve min NB lidt for at få et stabilt system.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

    Rettet 3 gange, sidst af Skjold ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Skjold
    Kan da også bruge mine egne moduler som eksempel.


    Da jeg kun havde 2 x 1 BB, kunne jeg køre med strammere timings og 1T, ved 1400mhz, men da jeg tilføjede 2 x1 GB til kunne jeg godt glemme alt om 1T og måtte slække lidt på timings.


    Ydermere måtte jeg hæve min NB lidt for at få et stabilt system.


    Godt eksempel :9xo

  • Teori er én ting ... praksis er noget andet. Rent praktisk er det yderst tvivlsom at en evt. forskel af varme-udvikling skulle gøre en forskel på de to forskellige RAM-moduler. Medmindre man går i meget små sko, men så er der jo også andre området man kan være flueknepper.

  • Ja, hvis ikke der skal clockes ville jeg da bare forsøge med 4 blokke, eftersom det lyder som om du har de 2 i forvejen. Hvis ikke det funker kan du jo bare benytte de 14 dages returret.

    Gigabyte GA-EP35-DS3R
    E8500
    NorthQ Siberian Tiger
    2 * 1 GB Corsair Dominator pc8500/1066
    8800 gt 512 mb
    Samsung F1 750 gb
    Antec P180 + 5 * 120 mm. blæsere
    Creative X-Fi
    Logitech G5

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    Teori er én ting ... praksis er noget andet. Rent praktisk er det yderst tvivlsom at en evt. forskel af varme-udvikling skulle gøre en forskel på de to forskellige RAM-moduler. Medmindre man går i meget små sko, men så er der jo også andre området man kan være flueknepper.


    Det var skam heller ikke for at fluekneppe, der blev spurgt om forskellen og jeg nævnte den bare.
    At det så praksis så er en bagatel er vel underordnet.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Skjold
    2 x 2 er bedst.


    Volt er underordnet, men selvfølgelig udvikler ram ved 2.2v mere varme end ram ved f.eks 1.7v.



    Hvis de chips der kræver 2.2v samtidig kræver færre ampere end 1.7v modulerne, så ender vi måske med det samme antal watt, eller samme varmeafgivelse.


    Det er fx. tilfældet på mange 8800GTX kort, nogle har ram der køre ved 1.9volt og andre ved 2.2volt, grundet det er to forskellige producenter der har lavet rammene. Watt/varme afgivelsen er så vidt jeg ved den samme.



    Og at mine pc6400 cl4 ram er rated til den hastighed ved 2.1-2.2volt, betyder nu ikke at de skal have det, nærmere et max. 2.2volt er fx. nok til 1066mhz cl4 eller 1200mhz cl5 stabilt.
    http://cellshock.flagbit.com/d…te/ddr2/ddr2-800-cl4.html