Nyt MedieCenter

  • Har gået den sidste uges tid eller ligende og tænkt lidt på at samle et nyt mediecenter til soveværelset når jeg havde lidt tid i overskud. Det skal være et "low end" micro ATX system med onboard grafik & lyd. HDMI output til flimmerkassen. Gbit LAN er naturligvis en selvfølge.


    Er dog ikke helt fast besluttet på hvilken retning systemet skal gå. Har fundet et par muligheder som virker spændende.


    AMD : Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H
    (AMD 780G + SB700 Chipset / Integrated ATI Radeon HD3200 graphics )
    ...med f.eks en AMD BE-2400.


    INTEL : Gigabyte GA-EG45M-DS2H
    (Intel G45 + ICH10R Chipset / Integrated Intel Graphics Media Accelerator X4500HD)
    ...med f.eks en Intel e5200




    Eller hvad ?

  • det skulle gerne have et meget lavt strømforbrug - men stadig kunne afspille fullHD materiale på IGP'en - det kan G45 vist ikke. Desuden kan motherboards med det chipset jo tage intel socket LGA775, så der kan man også tage lidt af strømforbruget, da intels CPU'er jo ikke tager meget strøm idle (eller ved load for den sags skyld)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af xenon
    det skulle gerne have et meget lavt strømforbrug - men stadig kunne afspille fullHD materiale på IGP'en - det kan G45 vist ikke. Desuden kan motherboards med det chipset jo tage intel socket LGA775, så der kan man også tage lidt af strømforbruget, da intels CPU'er jo ikke tager meget strøm idle (eller ved load for den sags skyld)


    Nu troede jeg jo det mere var bla cpuén man kunne måle strømforbruget på ikke boardet>chipsettet.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af xenon
    det skulle gerne have et meget lavt strømforbrug - men stadig kunne afspille fullHD materiale på IGP'en - det kan G45 vist ikke. Desuden kan motherboards med det chipset jo tage intel socket LGA775, så der kan man også tage lidt af strømforbruget, da intels CPU'er jo ikke tager meget strøm idle (eller ved load for den sags skyld)


    Joh, det skulle G45´s X4500HD snildt kunne. Hvor har du læst noget andet? . G45 kan logisk nok også tage 775 CPU´er. Strømforbruget er mindre end det er på G35.


    Om Intels CPU´er bruger meget strøm idle & load kommer sgu heeelt andet på hvilken model der er tale om ... og hvad "meget" er ... :crazyeyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    Joh, det skulle G45´s X4500HD snildt kunne. Hvor har du læst noget andet? . G45 kan logisk nok også tage 775 CPU´er. Strømforbruget er mindre end det er på G35.


    Om Intels CPU´er bruger meget strøm idle & load kommer sgu heeelt andet på hvilken model der er tale om ... og hvad "meget" er ... :crazyeyes:


    X4500 BURDE være 780G overlegent. Måske ikke mht. strømforbrug og varme, men med ydelse/performance.


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Exxon
    X4500 BURDE være 780G overlegent. Måske ikke mht. strømforbrug og varme, men med ydelse/performance.


    Begge burde være glimrende til et mediecenter og skulle kunne trække alverdens ting og sager uden problemer, så ud over det er performance er vel ikke så vigtig. - Medmindre forskellen er stor naturligvis :crazyeyes:


    Har ikke fundet ud af hvad strømforbruget er på de brædder jeg har kigget på, men siden de er passivt kølet, så er det vel ikke alverden. Hvis forskellen f.eks er 10w mellem de to muligheder jeg har skrevet, så er det jo heller ikke så vigtigt set ud fra et $-synspunkt. Det er jo trods alt kun et par hundrede om året ved 24/7/365 kørsel. Som nok ikke er helt så aktuelt alligevelt.


    Men må da lige undersøge hvad nVidia´s nye chipset er værd ... men der er jo nok ikke noget at vente på.

  • Ang. strømforbrug fra henholdsvis boards med AMD og med Intel chipset, så har jeg læst et sted, som jeg desværre ikke kan linke til, at chipset til LGA775 skulle være slemme til at sluge strøm til forskel fra AM2/AM2+ chipset - men AMD's CPU'er skulle så igen være nogen strømslugere. Derfor venter jeg selv på at se hvad strømforbruget på de nye MCPA7-S boards bliver.



    Ang. G45 HD playback problemer:


    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1061150


    "I am in the same boat as KG, trying to decide between a 780G/790GX and the G45. I've been reading the (gargantuan) threads on these two and with all the myriad problems being reported with either, I am now completely paralysed when it comes to a decision!


    From what I can tell, the G45 seems to have problems with repeater mode (i.e. HDMI routed through a receiver) as well as 1080p/24Hz playback.


    The 780G, on the other hand, seems to have trouble with HDMI drop-outs (i.e. HDMI connection getting lost if the TV is turned off and on, requiring reboot), as well as repeater mode problems with some receivers. I don't know the 1080p/24Hz playback status."


    Har ikke selv læst tråden - bare et hurtigt google-hit - håber det kan bruges til noget.


  • Hvad er "slemme til at sluge strøm" ? - Hvis vi er nede i småtingsafdelingen, så er det jo ligemeget om strømforbruget er større, hvis det i sidste ende er tale om f.eks 10 watt. Alt er jo relativt.


    Ifølge en anmeldelse på anandtech, så skulle det omtalte Gigabyte bundkort sammen med en Q9300, 4 GB RAM, en harddisk, et BR-drev, nogle blæsere - alt trukket af en Corsair 520 sluge omkring 69watt idle og ca. 85 watt under playback af H.264. Det syntes jeg nu ikke er slemt ... Gør du ?


    Lyder dog lidt skræmmende at 780G skulle have problemer med dropouts. Det gør jo chipsettet ubrugligt, men det er jo nok noget som vil blive fixet.


    Med hensyn til X4500HD så har jeg læst flere anmeldelser hvor G45 klarede bl.a. 1080p/BR uden problemer. Når alt kommer til alt, så ligger man jo nok mere vægt på anmeldelser frem for et indlæg på et forum skrevet af en man ikke kender?


    Ifølge anandtech så skulle 780G ikke have problemer med repeaters mere, så hvis man syntes at de er mere troværdige, så er man jo nød til at helt se bort fra det ham du linker til nu skriver.


    Problemet er jo at man mange som på nettet leder efter et bundkort til et mediecenter forventer at få et omboard der kan spille crysis i 1920x1200 med fuld lir... :crazyeyes: .... mit mediecenter er mit mediecenter ... min computer er min computer ... de har hver deres opgaver :))


    De fleste som har et mediecenter bruger det vel også direkte tilsluttet flimmerkassen.


    Mange anmeldelser af hardware som tydeligvis er bedst til mediecentre og office-computer bruger spil som en del af deres anmeldelse og ligger stærk vægt på det under konklusionen istedet for at bruge mere tid på at tilpasse deres anmeldelse til det produkt de anmeldelser. Det gør jo at man desværre er nød til at læse en helvedes masse anmeldelser igennem og si det fra som er ubrugligt undervejs. Er sgu rimelig kold over for om onboard grafik kan spille Age of Empires :crazyeyes:

  • For at vende tilbage til topic så synes jeg du skal vælge et AMD 780G baseret system med en AMD BE-2350 eller BE-2400.
    Har selv 2350érn og den er meget fin og strømbesparende. :D
    http://www.amdzone.com/index.php/reviews/cpus/8008

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

    Rettet en gang, sidst af Baloo ().

  • "Med hensyn til X4500HD så har jeg læst flere anmeldelser hvor G45 klarede bl.a. 1080p/BR uden problemer. Når alt kommer til alt, så ligger man jo nok mere vægt på anmeldelser frem for et indlæg på et forum skrevet af en man ikke kender?"


    Jeg har læst om problemet amnge steder - det jeg linkede var bare det første google-hit jeg lige kunne se. Men det kan godt være at problemet er blevet rettet igennem firmware updates, så måske er der no worries - ville bare lige gøre dig opmærksom på et potentielt problem. Jeg er selvfølgelig enig i at man skal ligge langt mere vægt på ting der kommer fra kendte sider.


    Hvis dit mediecenter ikke skal kunne andet end at afspille videomateriale kunne noget tyde på at 780G + low power AMD-CPU er den bedste løsning?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af xenon
    Hvis dit mediecenter ikke skal kunne andet end at afspille videomateriale kunne noget tyde på at 780G + low power AMD-CPU er den bedste løsning?


    Det var også min første tanke. AMD er jo gerne en mulighed når man ikke har de store krav til systemet :)) - skal dog lige have fundet ud af hvordan intel ligger på et "low end" niveau i forhold til AMD. Dybest set fortrækker jeg jo intel :crazyeyes:


    Skal også lige have undersøgt det du skriver med dropouts. Lyder lidt skummelt :crazyeyes: - men det ligger jo nok også på toplisten over ting som de fixer først kunne man forstille sig. Ingen gider vel have et mediecenter der skal boote hele tiden :crazyeyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af xenon
    "Med hensyn til X4500HD så har jeg læst flere anmeldelser hvor G45 klarede bl.a. 1080p/BR uden problemer. Når alt kommer til alt, så ligger man jo nok mere vægt på anmeldelser frem for et indlæg på et forum skrevet af en man ikke kender?"


    Jeg har læst om problemet amnge steder - det jeg linkede var bare det første google-hit jeg lige kunne se. Men det kan godt være at problemet er blevet rettet igennem firmware updates, så måske er der no worries - ville bare lige gøre dig opmærksom på et potentielt problem. Jeg er selvfølgelig enig i at man skal ligge langt mere vægt på ting der kommer fra kendte sider.


    Hvis dit mediecenter ikke skal kunne andet end at afspille videomateriale kunne noget tyde på at 780G + low power AMD-CPU er den bedste løsning?


    Som jeg skriver. :))

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    Jep, har set dig :T - Det kunne sikkert også være glimrende med en BE-2400


    Sure sure du er ikke nem at skjule noget for. :))

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Jeg er også i gang med et MedieCenter og mit Gigabyte GA-MA78GM-S2H og en AMD 4850e køre bare perfekt til afspilning af video i 1080.


    Har du problemer med HDMI drop-out ? Jeg har "storebroderen" til dit board- GA-MA78GPM-D2Sh, og jeg har oplevet det et par gange efterhånden, hvis jeg lader HTPCen være tændt i længere tid kan jeg godt opleve at skulle reboote systemet for at få billede igen :pokey:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis


    Har du problemer med HDMI drop-out ? Jeg har "storebroderen" til dit board- GA-MA78GPM-D2Sh, og jeg har oplevet det et par gange efterhånden, hvis jeg lader HTPCen være tændt i længere tid kan jeg godt opleve at skulle reboote systemet for at få billede igen :pokey:


    Jeg har ikke oplevet dette, jeg har også kun haft bundkort & cpu i et par dage nu.