Hurtig og stille desktop

  • Hey


    Jeg kunne godt bruge nogen bud på hvordan man sammensætter en hurtig og stille computer.


    Jeg har haft kig på nogen forskellige ting, men trods en del research er jeg stadig lidt usikker.


    I må meget komme med forslag til de dele i mener er bedst i de forskellige kategorier.


    Grafikkort: Gigabyte GV R485MC-1GH?
    Et Radeon HD 4850 med passiv køling. Noget hurtigere/bedre der også har passiv køling?


    Powersupply: Corsair TX650W?
    Det skulle være noget af det mest stille for en strømforsyning. Bedre forslag?


    Harddisk til OS/applikationer: 2x WD Raptor WD1500ADFD 150GB i RAID 1?
    Jeg ved de larmer, men har ladet mig fortælle man med lidt isolering og ophæng kan slippe afsted uden for meget støj. Er der nogen SSD alternativer der kan betales - eller andre harddiske man bør overveje?


    Storage harddisk: Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 1 TB?
    Den er billig og på 1TB. Men er det det bedste køb?


    Motherboard: Gigabyte GA-EP45-DS5?
    Jeg er ret blank på motherboards. Det her virkede udemærket, men jeg er meget åben for forslag. Jeg har hørt godt om ASUS?


    CPU: Core 2 Quad 9550
    Mest fordi 9650 koster 1500kr mere så vidt jeg kan se.


    RAM: Ingen anelse?
    Her kunne jeg virkelig godt bruge et godt råd. Jeg vil gerne have 4GB.


    Så burde man også næsten have en computer :) Hvis der er nogen der kender en stilfuld kasse at putte delene i, så vil jeg også meget gerne have forslag til det!


    Håber på nogen gode forslag. Det virker ikke specielt nemt at finde ud af hvordan man sammensætter en støjsvag computer.


    Mange hilsener
    NoYa

  • 1: hdd ....1 raptor og 2 samsung f1 i raid vil være en bedre løsning....da raid giver større søgetid.


    2: ram ...mushkin pc8000 2*2gb eller ocz platinium pc8000 er ret billige men gode løsninger der muliggør god oc af systemet.


    3: hvad skal maskinen bruges til ? er det til gaming så vil en E8500 eller E8600 da være en hurtigere løsning..er det til tunge programmer der kan multithreade så er din quadcore en god løsning.


    4: tænk på kølingen...find et kabinet med plads til 120mm blæsere, samt en cpu køler med samme.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Hvis du ikke vil overclocke så er køling et lidt mindre problem. Du kan jo overveje en TRUE der kører som passiv køling til din CPU. Ved det kan lade sig gøre med en Q6600. Ved dog ikke hvor meget varmere den CPU du vil have bliver.. http://forums.hexus.net/chassi…ive-cooling-my-q6600.html


    Har også læst reviews hvor de brugte den passiv men dem kan jeg ikke lige finde. Ellers skulle http://www.edbpriser.dk/Produc…=products&Soegeord=scythe være et godt bud på en stille køler til TRUE'en og den kan jo også sagtens bruges i resten af kabinettet.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Hehe, men så er der da to anbefalinger af den blæser :) Tak!


    Tror ikke jeg vil gå så vidt med passiv køling for CPUen, som det umiddelbart ser ud i det andet link. Det her skal være en arbejdscomputer, som jeg selv stykker sammen rimeligt hurtigt - ikke et hobbyprojekter der løber i længere tid :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af NoYa
    Hehe, men så er der da to anbefalinger af den blæser :) Tak!


    Tror ikke jeg vil gå så vidt med passiv køling for CPUen, som det umiddelbart ser ud i det andet link. Det her skal være en arbejdscomputer, som jeg selv stykker sammen rimeligt hurtigt - ikke et hobbyprojekter der løber i længere tid :)


    Det er vel ikke fordi det tager så meget længere tid med passiv køling? Lidt dyrere men synes da ikke køleren er specielt dyr.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Nej, det er bare når han skriver "I fitted the Thermalright 120 Ultra Extreme to the board, what a nightmare, I really needed 3 hands, shame I only have 2!"


    Jeg formoder han er ret god til den slags, mens jeg selv ikke ligefrem er født med en skruetrækker i hånden. Derfor jeg prøver at undgå for mange mareridt i forbindelse med projektet, men jeg vil da klart undersøge muligheden.

  • Okay. Jeg har ellers læst andre reviews hvor det er nemt nok. Kommer vel an på ens udgangspunkt rent håndværkermæssigt. Ham her synes jo det er nemt nok :D http://www.xbitlabs.com/articl…t-ultra120ex_3.html#sect0


    Well, ville også bare lige fortælle dig om muligheden. Jeg skal jo ikke bestemme noget :P

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • NoYa: Jeg er ude i samme ærinde som dig: Hurtig og stille PC, jeg er IKKE gamer. Jeg har indtil nu google reviews paa eng. sites ang. overclocking. Jeg vil ikke bruge vildt meget tid paa at overclocke, men vil gerne prøve lidt og vide lidt om det.


    Hurtigt blev min søgning til ASUS P5Q serien og Gigabyte GA-EP45 serien. Jeg har bla. læst: ASUS P5Q PRO og Gigabyte GA-EP45C-DS3R overclocker ens. Nå, du skrive intet om OC.


    Jeg har de sidste uges tid læst mere positivt om Gigabyte GA-EP45 end ASUS P5Q og skulle så til at finde ud af: Hvilket GA-EP45? Gigabyte.eu eller .com.tw har en smart sammenligner mellem de forsk. boards. Jeg ringede endda til tyske hotline for Gigabyte i haabet om at forstå, hvad bogstaverne betød (forskel osv.).


    Fra mine noter:
    Gigabyte GA-EP45-DS3R (R=Raid support): ca. 836,- for dem, der ikke skal bruge masser af features. Varmt anbefalet sept. 10, 2008 overclockersclub.com. HWT.DK forum anbefales. bit-tech.net anbefaler. XBITLABS.COM: fint. Gigabyte GA-EP45-DS3 failed to overclock a dual-core processors, though coped fine with quad-core CPU overclocking


    Gigabyte GA-EP45C-DS3R: C=baade DDR2 og DDR3 og R=Raid. Jeg har valgt dette, fordi jeg måske beholder boardet i nogle år, og vil gerne have muligheden for at kunne sætte DDR3 RAM klodser i senere.


    Jeg er osse stødt på et EP45P. Det betyder at der er en PCI-Ex4, men aner ikke, hvad PCI-Ex4 er?


    Kig her for en god tabel med alle EP45 og EP35 mobos fra gigabytes egen hjemmeside:
    http://www.gigabyte.com.tw/Fil…h_080516_des-a-models.htm

  • pci-express *4 ..modsat den til gfx kortet som er længere formodentligt (men dog ikke sikkert) men som kan køre 16X ....har nu ikke set meget udstyr bruge 4X porten....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.