1

søndag, 28. september 2008, 21:08

Hej Tweakere min storesøster har en gammel bærbar fra ca. 2005. Den er blevet lidt træg, men jeg vil lige prøve at smide lidt flere ram i den før jeg vil skralde den.

Derfor mit spørgsmål: Kan det passe at hendes bærbar bruger disse ram...?

Jeg har haft den åbnet bagtil og klodserne ligner meget dem på billedet. Det er i hvert tilfælde ikke de samme som jeg i sin tid brugte til min stationære. De er ca. halvt så lange som ram til stationære. Er der andre muligheder end den type jeg har fundet?

Mvh. Søren

Asus A8N-se
AMD64 3000+
2*1GB Kingston Value
Geforce FX5500

2

søndag, 28. september 2008, 22:05

uha den er svær at sige 100% uden at vide hvilket mærke/model bærbar det er men tror nu godt den kan bruge dem. Man skal ret langt tilbage før at en bærbar ikke kan æde 512Mb ram.
Du kan normalt slå sådan ting her op på producentens hjemmeside og se hvilke typer ram den kan bruge.

Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit

Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6

Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

3

søndag, 28. september 2008, 23:41

Hvis man skal kunne sige det med 100% sikkerhed, så skal du tage et blik på laptoppens manual, eller bedre endnu, prøve at finde en servicemanual igennem google. Heri står typisk ting som hvor mange RAM bundkortet i den kan sluge (1-2 GB typisk)

alle laptop RAM er af SO-DIMM (Small Outline Dual Inline Memory Module) formfaktoren, der er ca. halvt så stor som almindelige DIMMs til stationære.

Siden den blev lavet i Herrens år 2005, så er det meget sandsynligt at den bruger DDR1 RAM, men det er stadig en god idé at se efter hvor mange MB den kan tage. Det værste der kan ske, er at den kun kan "se" nogle af RAMmene (selvom der ikke er delt gfx i den.)

Hvis jeg må komme med et forslag, kan den fint bruges som en lille server, eller som legetøg til noget eksperimentering ;) Desuden kan du puste nyt liv i den ved at installere Damn small Linux eller Fluxbuntu på den... de to OS bruger meget få system ressourcer, og er brilliante til at den stadig kan holde noget kørende optimalt... regn dog ikke med at du kan game fx. Crysis på den af den grund. :P

AMD FX 6300
8 GB Crucial DDR3-800
Gigabyte 970A-DS3P
AMD Radeon R9 270X

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.