Meget varm Q6600

  • Ja. Jeg er blevet lidt nervøs. Har en q6600, asus p5k-e ap/wifi, arctic silver 5 pasta, stock køler, antec p182 performance one kabinet. Med internet explorer åbent har jeg core temps på 40-45 grader. Prøvede for et par dage siden at geninstallere køler med ny køler pasta uden nogen nævneværdig forandring. Jeg ved at det ikke er normalt taget i betragtning at den ikke er overclocket. Nogen der har hørt om der er nogle fejl på enten motherboard der gør at temps bliver målt forkert eller nogle fejl på q6600 GO der gør den varm. Bruger både speedfan og coretemp og de er ret enige om temps. Nogle råd ville være rart.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Hvad er det der Tjunction?
    I sommers havde jeg en dag en temperatur på 72 grader.
    Og ved godt at mine temps på ingen måde er så farlige at den brænder af. Men regner med at jeg på et tidspunkt køber mig en thermalrigt ultra 120 extreme og vil prøve at overclocke. Og det ville vøre dumt hvis der var fejl på CPUen når den er så varm.


    Det der gør mig mest urolig er at mine venner som har samme CPU, og en af dem også samme kabinet, har meget lavere temps.


    Edit: skal lige siges at jeg endnu ikke har prøvet et af de programmer der belaster min CPU. Har kun observeret imens jeg spiller og laver andre ting. Skal jeg prøve orthos eller noget ?

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

    Rettet en gang, sidst af Uldar ().

  • Tjuction er der hvor cpuen lukker ned af sig selv = ingen skade sket.


    Så i grove træk kan man jo sige alt under det er fint da CPU som sådan er lavet til det, men den har nu bedre af at ligge under de 60-70C vil jeg tro..


    Har et eksempel på min gamle P4 prescott 3.0, den kunne max 4.15ghz stabilt dengang jeg havde den, derefter fik min far den, og har kørt 3.5ghz til hverdag lige siden med en dårlig køler, så temp har lagt på 60-80C og den har ofte lukket ned pga det. Nu efter alle de år med totur prøvede jeg at clocke den igen, og den clocker stadig som den gjorde dengang.
    Nu ikke sagt at alle modeller osv ville klare det samme, men de små chips er altså ret sejlivede!

  • Jeg kan ikke lige se hvorfor den skulle vise mere rigtig temperatur fordi du ændrer på tjunction. Og hvorfor er den på -15 grader? Det vil sige at computeren lukker ned hvis cpuen kommer over -15 grader? Lettere forvirret nu.


    Iøvrigt er jeg mest ude efter andres erfaringer fordi jeg meget gerne vil vide om jeg skulle bruge min reklamationsret få en ny eller om den bare er så varm. Tak for din hjælp indtil nu selvom jeg er lidt forvirret efter den sidste comment :P

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • 45 gr. er altså ikke ret meget, tænk på alle de watt den yder, varmen skal altså afleveres et sted.
    Den stock køler har heller ikke ry for at yde særligt godt under load.


    Prøv engang at kigge på denne køler fra arctic coolig, der kan man da virkelig se en forskel fra stock køleren: http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=162&disc=


    Det kan jo være at den køler du selv har tænkt dig at købe, yder endnu bedre. 8)

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Så vidt jeg har hørt og læst af reviews are thermalright ultra 120 extreme den allerbedste køler man kan få til q6600 (luftkøling)


    Og jeg ved godt at det ikke er super varmt men jeg er bare nervøs fordi at mine venner med samme cpu, samme køler og samme køler pasta har væsentlig lavere temps :S

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Mange Motherboards har det med at vise meget forskellige temperaturer, der er virkelig stor forskel, mærkerne imellem.


    Den eneste måde man kan være 100 % sikker, er ved at tage et laser termometer, eller, mere besværligt, at montere en temp føler samme sted på din og dine venners køleprofiler.


    Det vil selvfølgelig ikke give den korrekte core temp, men du vil se om der bliver afsat den samme varme i kølerne. 8)

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

    Rettet en gang, sidst af Razorblade ().

  • altså den ene af mine venner har et asus p5k board og mit er p5k-e. Er det sandsynligt at der er forskel på dem. Vil igen gerne løbende sige tak for response.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Har nu kørt prime 95 i en time og temps på cores har lagt sig stabilt mellem 60 og 63 grader. Er det normal for non-overclocked med stock cooler?

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

    Rettet en gang, sidst af Uldar ().