Hjælp til HTPC

  • Render lidt rundt med en tanke om at bygge en htpc, men har desværre ikke den store viden inden for det. Har prøvet at google lidt, men synes ikke rigtig jeg kunne finde nogle ordenlige guides.


    Mit budget er 6k +/- 1k.


    Kravene er:


    - så billigt som muligt
    - Så lydløst som muligt (i forhold til budget)
    - et nogenlunde stilrent kabinet (helst sort)
    - skal IKKE bruges til at spille på.
    - strømforbruget er ligemeget (dvs. det behøver ikke være strømbesparende hardware)
    - skal det fungere sammen med et 32" LCD TV og Logitech z-5500.


    Derudover må en godt forklare mig "teorien" bag tv-tunere. Noget med at der er Analog/Digital og at det analoge sendenet bliver lukket i 2009, så derfor skal man have noget som kan håndtere MPEG2/4 ??? . Derudover har jeg også hørt at man skal have 2 tunere, hvis man fx nu vil optage og se fjernsyn samtidigt? (ret mig, hvis jeg er helt væk).


    Til sidst, hvilket OS er bedst for en nybegynder?

  • Mine råd til dig vil være:
    - Køb et kabinet med et diplay så du kan høre musik uden at tænde for TV'et
    - Vista premium virker perfekt til HTPC brug for mig
    - Gå efter passive komponenter (PSU køler og GFX)
    - Gå efter noget AMD 780G chipsæt
    - Sørg for at have nok harddisk plads
    - 2 Gb RAM


    Mvh Stubkier

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af wiesel
    okay, kan du ikke prøve at komme med et komplet setup til mig, så jeg kan se hvad jeg nok skal af med?


    Jo kan da godt prøve, men der er mange tråde med det samme emne (søg lidt).


    Bundkort
    Gigabyte GA-MA78GM-S2H
    http://www.edbpriser.dk/Produc…057&searchArea=&Soegeord=


    CPU
    Find en model der passer til penge pungen. AMD laver nogen som ikke bruger så meget strøm.


    Ram
    Kingston HyperX 2 x 2 GB
    http://www.edbpriser.dk/Produc…738&searchArea=&Soegeord=
    Eller nogle tilsvarende billige PC-6400 DDR2 RAM.


    Harddisk(e)
    Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB
    http://www.edbpriser.dk/Produc…955&searchArea=&Soegeord=


    Vil du have blueray eller bare DVD drev i maskinen?


    Så er der lidt at kigge på. Er der nogen form for begrænsning på størrelsen af kabinettet??


    Mvh Stubkier

  • Har kigget lidt på et Antec VERIS Fusion Black 430 hvilket ser ud til at være passende i størrelse og design, og som har en rimelig pris i forhold til mit budget. Derudover følger der også en PSU med.


    Tror jeg starter med et DVD-Drev, så kan jeg altid smække et Blue-Ray i når jeg får brug for det.


    Cpu'en bliver nok en Athlon X2 4850e da jeg kun har hørt gode ting om den.


    Derudover er jeg stadig MEGET i tvivl hvad angår TV-Tunere og hvad det egentlig er for en størrelse. Tror jeg skal have fat i en med 2 tunere, så jeg kan optage og se tv samtidigt men ellers er jeg lidt på bar bund mht. hvad jeg skal vælge. Har hørt/læst at Hauppauge skulle være et godt mærke, og det som de fleste bruger - men igen er jeg meget i tvivl da der fx på edbpriser.dk er 50 forskellige modeller at vælge imellem.

  • Vil bare lige komme med et input angående software. Synes Vista og Xp media center er nogle tunge damer at danse med og ikke specielt gode. Vil derimod anbefale dig bare at bruge en alm. XP eller Vista og installer Media Portal som din media center løsning. Den er mere stabil, har flere muligheder og det kræver langt mindre regnekraft at vise HD-film fra harddisken, end Microsofts løsning.


    Har du så et alm. XP licens liggende, så sparer du lige en håndfuld penge også.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Linux MCE skulle være godt, men det kræver sin it-mand.. Det skulle også være tæt på umuligt at få HD til at køre på det også.. I hvert fald efter hvad jeg har hørt :)


    Tror Media Portal er det mest alsidige og nemmeste at konfigurere... I hvert fald det jeg har erfaret.. Foreløbigt!!! :D

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H