Ægte hardware RAID(1) controller

  • Jeg har lige købt ny computer og havde tænkt at jeg ville til at køre RAID1 for at være sikker på ikke at miste mere uerstattelig data.
    Derfor har jeg købt to 750GB seagate sata/300 harddiske og et bundkort som understøtter RAID 1.
    Efter lidt besvær fik jeg det sat op til at køre raid1 i windows.
    Så prøvede jeg at installere linux, men der så den ikke de to harddiske som en. Efter en hurtig google søgning fandt jeg ud af at det er fordi det er et såkaldt fake-raid jeg kører. Det vil sige at der faktisk ikke sidder nogen rigtig raid controller på mit bundkort, og det derfor er CPUen som skal gøre arbejdet, plus at jeg har et problem hvis jeg skal køre linux.
    Jeg har nu kigget lidt inde på edbpriser og er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge, hvis jeg skal have en rigtig raid controller.
    Jeg har mange steder læst, at raid controllere skulle være dyre, men på edbpriser er prisen fra 125kr og opefter.
    Kører den controller til f.eks. 125kr også bare fake-raid, og er jeg nød til at vælge en til +1000kr for at kunne køre et ægte hardware raid?
    Jeg har tænkt mig at installere ubuntu (linux), så det skal selvfølgelig være understøttet.
    Og så har jeg en AMD 64 x2 CPU, hvis det har nogen indflydelse?


    Hvis der er nogen der kan svare på nogle af mine spørgsmål, eller måske endda komme med et forslag til hvilken controller jeg skal vælge, ville jeg være meget taknemmelig.


    Med venlig hilsen Benjamin

  • Først, så skal du vide at RAID ikke er backup. RAID giver dig oppetid, og hvis det ikke er nødvendigt, så brug den ene disk til ekstern backup.


    Mht raidcontrollere så betyder det ikke meget hvilken controller du bruger, når det kommer til RAID-1, RAID-0 eller RAID-10. Da der ikke er nogen paritetsberegninger belaster det ikke CPU'en, og der er derfor ingen grund til at købe en dyr controller med onboard XOR processor. RAM vil stadig kunne give lidt dig ydelse, men det er ikke pengene værd hvis du spørger mig.


    Hvis jeg var dig, og kun ville køre RAID-1 for at have en "backup" af mine data, så ville jeg gøre som jeg foreslog og bruge den ene disk til ekstern backup som du kan have liggende i et skab og så tage frem en gang i ugen eller lign. alt efter hvad du føler er nødvendigt. Det er det sikreste for dine data.


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

  • "Først, så skal du vide at RAID ikke er backup. RAID giver dig oppetid, og hvis det ikke er nødvendigt, så brug den ene disk til ekstern backup."


    Ved ikke hvad du mener med dette? Med RAID 1 bliver alt data gemt på begge diske, så hvis en fejler, har jeg stadig den anden og kan skifte den defekte ud.



    "Mht raidcontrollere så betyder det ikke meget hvilken controller du bruger, når det kommer til RAID-1, RAID-0 eller RAID-10. Da der ikke er nogen paritetsberegninger belaster det ikke CPU'en, og der er derfor ingen grund til at købe en dyr controller med onboard XOR processor. RAM vil stadig kunne give lidt dig ydelse, men det er ikke pengene værd hvis du spørger mig."


    Men giver alle controllere mulighed for hardware raid og ikke "fake-raid" som de fleste bundkort?



    "Hvis jeg var dig, og kun ville køre RAID-1 for at have en "backup" af mine data, så ville jeg gøre som jeg foreslog og bruge den ene disk til ekstern backup som du kan have liggende i et skab og så tage frem en gang i ugen eller lign. alt efter hvad du føler er nødvendigt. Det er det sikreste for dine data."


    I tilfælde af et eller andet ekstremt lynnedslag eller virusangreb er det nok mere sikkert ikke at have backup disken i computeren.
    Men det giver ekstra arbejde, og med tiden bliver det sikkert noget man ikke lige får gjort så tit, og på et eller andet tidspunkt er der en harddisk som går i stykker og så mangler man alligevel noget data.
    Så i hvert fald for mig er jeg sikker på det ville være mere sikkert at køre RAID1.
    Og så skulle det også øge læse hastigheden fra diskene med RAID1.


    Tak for dit svar!

  • For lige at besvare mit eget spørgsmål:


    Fra wikipedia:


    "Firmware/driver based RAID


    Operating system-based RAID cannot easily be used to protect the boot process and is generally impractical on desktop version of Windows (as described above). Hardware RAID controllers are expensive. To fill this gap cheap "RAID controllers" were introduced that do not contain a RAID controller chip, but simply a standard disk controller chip with special firmware and drivers. During early stage bootup the RAID is implemented by the firmware; when a protected-mode operating system kernel such as Linux or a modern version of Microsoft Windows is loaded the drivers take over.


    These controllers are described by their manufacturers as RAID controllers, and it is rarely made clear to purchasers that the burden of RAID processing is borne by the host computer's central processing unit, not the RAID controller itself, thus introducing the aforementioned CPU overhead. Before their introduction, a "RAID controller" implied that the controller did the processing, and the new type has become known in technically knowledgeable circles as "fake RAID" even though the itself is implemented correctly."


    Så det er altså heller ikke alle controller kort som har et RAID controller chip, men er driver baserede.
    Hvordan ser jeg så på f.eks edbpriser hvilke controllere som ikke er driverbaserede?

  • RAID er ikke backup. Der er mange måder data kan mistes på ved kun at bruge RAID, og lynnedslag er det mindste af det hele. Du kan slette ting ved en fejl, eller en virus kan gøre det for dig. Der kan også komme en fejl på disken der gør at de to kopier ikke længere er ens, etc. etc.
    RAID giver selvfølgelig en øget sikkerhed, men du bør stadig tage backup af dine vigtigste ting.


    Nå, nok om det, og videre til det mere interessante.


    Umiddelbart virker hardware-baseret RAID som den rigtige løsning. Det er ikke software der står for det, men en fysisk dims der ikke "bare" kan fikses med en software opdatering, og den skal derfor laves rigtigt fra starten.
    Men hvad gør du når den brænder sammen? Så kan du ikke tilgå dine data længere. Du kan købe en ny controller af samme slags, men det er ikke sikkert at det virker, da softwaren i controlleren kan være opdateret og den derfor ikke kan læse dine diske. Eller måske er produktet udgået, og du skal jage rundt på (det nærmest ikke-eksisterende) brugtmarked for RAID-controllere.
    Altså skal du, for at være sikker på at kunne tilgå dine data efter controlleren brænder sammen, uden backup, købe to ens RAID controllere, og gemme den ene i skuffen. Rigtige RAID controllere koster normalt mere end 2-3000kr, og eventyret bliver hurtigt meget dyrt.


    Så er der driver-baseret RAID, i Lunix miljøet kaldt "Fakeraid". RAID-driveren maskerer sig som en harddisk-driver, og sørger for at gøre det der skal til for at RAIDet virker. Det tager noget CPU tid, men med de kraftige processorer der bruges nu om dage er det fuldstændig uvæsentligt medmindre man laver ekstremt krævende ting med sin computer. Problemet er dog lidt det samme som med den hardware-baserede RAID. Hvis controller eller bundkort dør eller skiftes ud til en anden model virker det ikke længere og alle dine data er tabt. Så kan man købe et nyt af det samme, evt. brugt, for at få det til at virke igen. Når du eksempelvis har brugt dit setup i to år, så vil det være meget svært at skaffe samme model bundkort, selv brugt, medmindre du vil betale overpris for at få en eller anden til at skille sin computer ad så du kan få dine data igen.
    Samtidig er det lidt mere usikkert, da det jo er software-baseret og der derved lettere kan snige sig fejl ind der laver ged i det.
    Fakeraid virker som udgangspunkt ikke i Linux.


    Til sidst er der software RAID. Altså hvor det er operativsystemet der styrer det. Performance er det samme som ved fakeraid, bare uden at man er bundet til et specifikt motherboard og uden en potentielt-buggy driver indimellem. Linux's software RAID er ekstremt stabilt og gennemtestet og supporterer stort set alle funktioner man ser i hardware RAID controllere. Dog kan det godt være lidt touchy hvis man bruger det til boot MHT. at finde den rigtige boot device hvis man tilføjer eller fjerner enheder. Det kan muligvis være hardware-afhængigt. Du kan endda tage dit array og sætte i en anden (linux) computer, og så kan den finde dit array og bruge det, "bare sådan". Windows har noget tilsvarende med "Dynamiske diske", men jeg ved ikke noget om det.
    I sidste ende er software RAID det mest fornuftige. Man er ikke bundet af sin hardware, der er ikke usikkerheden ved drivere lavet af mere-eller-mindre ukurante firmaer men derimod gennemtestet af hundredetusinder af andre brugere, og så er det billigt. Jo, det tager da lidt performance, men i sidste ende er det uvæsentligt.


    Ubuntu burde give dig mulighed for at oprette RAID under installationen. Det gør Debian (ubuntus storebror) ihvertfald.
    Med hensyn til Windows ved jeg ikke om en dynamisk disk kan bruges til boot, men det virker da til at du kan finde ud af at bruge google, så du kan sikkert finde ud af det :9xo

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

    Rettet 2 gange, sidst af Yonzie ().

  • Tak for dit svar.


    Problemet med at controlleren eller bundkortet skulle gå i stykker, og at man er afhængig af at kunne skaffe en tilsvarende for at kunne tilgå sine data, gælder så vidt jeg har forstået ikke RAID 1. Da alt data bliver gemt på begge harddiske kan man, så vidt jeg har forstået, tage en af harddiskene ud og sætte den i en anden computer, hvorefter den vil fungere som en normal harddisk.


    Vil stadig meget gerne vide hvordan man på edbpriser kan se, om en controller er driverbaseret eller ej.

  • I teorien, ja. I praksis... idk. Jeg ville ihvertfald teste det for at være sikker.


    Du kan ikke som sådan se det på EDBpriser. Du må finde anmeldelser for de forskellige controllere. Dog kan man ofte få en god ide om det det ved at se på kortet. "Rigtige" RAID controllere bruger flere chips.

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

    Rettet en gang, sidst af Yonzie ().