router og switch gider ikke samabejde

  • hej alle sammen jeg har tidligere haft et inlæg inde om hvad der kunne være galt med at der un var to pcer der kunne få net.
    men nu sider jeg her og har fundet problemet til det og det var at jeg skulle bruge en router og så tilslutte switchen men.
    Men det gider ikke fungere det er stadig kun to pcer der kan komme på netværket.
    Men så når jeg tilslutter alle over routerne og ikke switchen så har alle netværk men vores router har ikke sælig mange porte så hvis man nu skal ha flere pcer på så har man jo problemer.
    Men kan det være at switchens porte er låst eller sådan noget


    Men hvad tror i kan være problemet :D

  • desværre kan der være problemer mellem forskellige routere og switche...en ny og evt bedre switch elelr en anden router vil måske afhjæælpe problemet.....men har du prøvet at sætte netværket op manuelt med interne ipere osv....for jeg tror det er det der er problemet.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Hvis det er en ældre switch er det ikke sikker at den selv kan finde ud af at "vende" stikkene, så skal du enten bruge et cross-over kabel eller en uplink port på switchen.


    /ask

  • Det burde virke, en model-betegnelse vil give lidt mere.


    Du har self. tjecket at det ikke "bare" er dit kabel mellem router og switch den er gal med, prøv at skift det (eller brug et du er 100% sikker på virker).


    /ask

  • Det kommer helt an på hvad udstyr du har (model). Men som udgangspunkt skulle det ihvertfald (både med og uden auodetect) virke med et krydset kabel.


    Kan du ikke lige skrive præcist hvordan tingende er sat sammen, specielt hvilken porte der er benyttet til hvad på routeren.


    /ask

  • :Dadsl forbindelsen er sat til i routerens internet port. Og lan kablet fra routeren til switchen sider i lan port 4 i routeren og sidere i switchens lan port 1. Og derefter sider pc 1 kabel i port 2 på switchen. Og pc 2 sider i port 3 i switchen og pc 3 sider i port 4. Og sådan der ud og vi har 5 computere i huset. Hvis det ikke er godt nok forklaret skal du bare sige til men håber du kan bruge det :D

  • Hej. Jeg læste dina nden tråd og synes det virkede lidt strange det du sagde. 2 pc'er kan komme på - men så ikke flere :/ ... Er det altid de samme 2 pc'er eller skifter det? har du nogen anelse om hvordan routeren er sat op? har du prøvet at hoppe på routerens http-interface og se efter?

  • Det kan være at DHCP funktionen i routeren er sat til kun at spanne et lille subnet - et 255.255.255.252 subnet vil f.eks kun tillade 2 hosts at få tildelt IP-adresser. Det kan være at nogen har sat jeres router op på den måde engang som en slags sikkerhedsforanstaltning. I så fald skal du ind og ændre på router-configurationen.