Vista spontane reboots.

  • Hej.


    Som jeg skriver tror jeg at jeg har et hardware problem ,muligvis min nye psu men er ikke sikker, har læst noget om det via google når jeg søger på spontane vista reboots, så gjorde det som en han gjorde siden det kunne ha været noget i vista en driver eller et eller andet, men nej idag så gjorde den det igen, sad og spillede mass effect og så poof reboot, ingen BSOD / blå skærm , den slukkede bare ned og så startede den op igen.


    Det eneste jeg har installeret er mine bundkorts drivere , mit lydkort , mit grafik kort , og mit g15 keyboard.


    Jeg har vitterligt ingen anelse om hvad der er galt, har som sagt mistanke til min PSU , den 1000w raidmax som latterlige MM vision sendte mig istedet for den TX650w corsair jeg orginalt havde betalt for , så overvejer stærkt og sende den ind og få den jeg skulle ha haft.


    Er der nogen som har nogle visdom råd ?


  • det var da osse et rimeligt dårligt bytte, ville sende den retur og få din corsair


    hvor varm bliver din cpu fuld load?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maesty


    det var da osse et rimeligt dårligt bytte, ville sende den retur og få din corsair


    hvor varm bliver din cpu fuld load?



    62 grader mens jeg havde 3 spil startet op bare for og presse den , eve online , mass effect og wc3 tft, det var max hvad den var nået op ifølge real temp. , har downclocked den til 3.6ghz med 1.38vcore , men den gjorde det også med alt på standard settings, ingen oc at all.


    har kigget på 3 forskellige programmer , HW , Real Temp , Asus Probe.


    Real temp : 42 - 39
    HW : CPUTIN - 32
    Temp core 0 : 53
    Temp core 1 : 50
    Asus probe :
    Cpu : 32
    MB : 38


    Det er mine idle temps i de forskellige programmer , har ingen realistisk anelse om hvor varm den er efter 1 times gaming siden jeg aldrig når og ser det før den spontant rebooter eller rettere sagt jeg hører det hele slukker for så og starte op igen automatisk , selv psu'n går ud og så tænder igen.


    Kan være min CPU køler ikke sidder ordenligt fast men tvivler lidt på det men hva ved jeg , jeg mener den sidder ordenligt fast.


    Mine volt settings ser normale ud dog, bortset lige fra den 12v den står på 12.43 i windows og i bios, er det ikke rimelig meget den yder ?


    min 3.3 står på 3.34 hvilket skulle være inden for normalen og 5 står på 5.04 hvilket også skulle være acceltabelt , men næsten 12½v på 12v'rn , er det ikke lige i overkanten ? , normalt fra hvad jeg husker på de fleste af mine PSU'r hva jeg har set kører de på enten lige under 12 eller akkurart lige over.


    Overvejer seriøst og smide winxp på igen for og se om det bare er vista som er "gay" , fordi er ved og være træt af det her :p , måske jeg bare skulle ha beholdt min gamle spand som har kørt fint i et år eller noget ^^.


    Edit : Jeg har så også bestilt en ny cpu istedet for og vente på mm vision skal få fingeren ud af røven, så sender den her raidmax retur når den nye kommer , besluttede mig så for en 750w fra corsair , så regner med compumail sender den idag da den var på lager , fordi jeg går seriøst ned over jeg intet kan game, jo jeg kan ca. game d2 i en ~3+ timer uden der sker noget, måske er det temperaturen, har ingen anelse , men jeg sad og gamede d2 med en makker i de 3 timer forleden nat uden nogle problemer.


    Edit : Men tror nu stadig ikke det er min temperatur fordi fik også en spontan reboot da jeg f.x lige ville starte mit eve online op og sætte en skill igang, startede spillet op , indtastede info , kom til char screen, ville vælge en char og logge ind og poof reboot ^^ , tvivler på den kan nå og blive så varm , f.x har også kunne game mellem 30 min og 1 time af mass effect ca. før den også gav mig en spontan reboot, det ser ud som om det varier mellem dem, har seriøst ingen anelse hvad der forårsager det , f.x har os lige siddet og gamet lidt TF2 , tror jeg sad inde i TF2 i en 1½ time på forskellige maps før den spontant rebootede, så tror jeg ca. kan udelukke den bliver for varm , den kan jo finde på og reboote bare jeg tænker på og starte noget op åbenbart.

  • Nu har jeg så hentet everest ned og har sat det til og stress teste alt mens jeg sover , hvis det stadig kører om 6-8 timer når jeg står op, så er jeg på bar bund , for vil nødigt tro det er mit fine nye gtx280 der er noget galt med siden det ikke bliver testet ligenu, men det burde vel heller ikke få vista til og spontant reboote uden grund.


    Ifølge everest er min cpu mellem 50 og 56 grader men cpu core 1 og 2 er mellem 72 og 74 på begge 2



    Real temp siger højeste som 66 , asus probe er ca. enig med everest og siger 51 grader ligenu men det svinger også på den.


  • gå efter hva real temp siger!


    må osse ærligt indrømme at jeg har ingen ide om hva der kan være galt, ville have skudt på dine ram, men det passer bare ikke med at du ikke får bsod


    og normalt hvis jeg ikke ved hvad der er galt så er det som regel psu´en
    men prøv da at nulstille din bios helt så du kører uden nogen former for oc

  • Bruger du standard vista driver til dit netkort? Jeg havde nemlig problemer med at min maskine også bare rebootede og det var pga driveren til netkortet!


    Efter jeg opdaterede driveren til producentens egen, kører det hele perfekt...

    * 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SpRoX
    Bruger du standard vista driver til dit netkort? Jeg havde nemlig problemer med at min maskine også bare rebootede og det var pga driveren til netkortet!


    Efter jeg opdaterede driveren til producentens egen, kører det hele perfekt...


    Jeg bruger driveren der kom fra cd'n til alle mine bundkort drivere, men kunne være der, men der er som sagt ikke nogle event logs udover "unexpected shutdown" , og har som sagt fjernet hele partition 1 gang på mit drev og reinstalled vista, uden det fiksede det, så ja enten er det en software fejl på en af de 4 ting jeg har installed , gfx, lyd , g15 keyboard , bundkort.


    Mener ikke jeg har installed andet udover det, måske lige winrar.


  • Min bios blev flashet igår til den seneste nye jeg kunne finde inde på asus hjemmeside , og jeg kørte med alt nulstillet og den rebootede stadig spontant mens alt stod på standard, så ja er på bar bund i den her sag :( , har gjort alt jeg kunne tænke mig til , nu bliver min anden PSU så også afsendt idag , så må vi få at se hvordan min TX750w corsair klarer det, og om at det overhovedet er det problem.

  • Nu er jeg så kommet hjem til mig selv igen,


    Everest har kørt i 8 timer og 20 minutter på stress test og min computer har ikke spontant rebootet endnu jeg kørte ikke trial version men med alle funktioner så jeg kan vidst godt sige at den blev testet ^^


    real temp's højeste temperatur har været 67 - 65 ( core 0 - 1 )


    everest cpu : 48
    everest core 1 og 2 : 74 70


    hdd på 29 grader og motherboard på 37


    det er så efter 8 timer og 20 mins intens test.


    Edit : nu prøver jeg som Sprox sagde og skifte mine netkorts drivere og hente dem fra asus hjemmeside istedet for dem på cd'n.


    Edit : Nu har jeg så gamet diablo 2 i en 1½ time eller noget , og tog bagefter et spil dota, so far ingen spontan reboot, men prøven kommer når jeg vil game Mass Effect / TF2 tror jeg, skriver senere når jeg har fået testet det.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SpRoX
    Bruger du standard vista driver til dit netkort? Jeg havde nemlig problemer med at min maskine også bare rebootede og det var pga driveren til netkortet!


    Efter jeg opdaterede driveren til producentens egen, kører det hele perfekt...


    Nu har jeg så updatet netkort driveren men det hjalp lige vidt :(


    Jeg har fint kunne spille diablo 2 i flere timer i træk og har os kunne spille dota flere spil i træk uden problemer , men så ville jeg lige starte eve online op for 10 min siden , jeg starter det op, indtaster user og password, så vælger jeg min toon på character select screen og vil logge ind , poof shutdown.


    Jeg kan måske være fristet til og tro der er noget galt med mit GTX280 eller poweren til det , men det burde da ik få min computer til og reboote spontant, men måske bare grafikkortet skulle slå fra så.


    Nu er så jeg så helt tør for ide'r , jeg får ikke en eneste bluescreen selvom automatisk reboot er slået fra hvis der er en fejl, overvejer seriøst og installere windows xp igen og så bare pille 2gb ram ud af compen da jeg ikke kommer til og kan bruge mere end 2,8gb anyhow med XP siden mit kort er på 1024mb.


    Nogen der har nogle visdoms råd til hvad jeg kan prøve nu ?.

  • lyder somom strømforsyning bliver ustabil ....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    lyder somom strømforsyning bliver ustabil ....


    Ja jeg kan ihvertfald ikke finde ud af hva hulen der er galt.


    Men hvordan kan jeg så game en hel dag i diablo 2/ wc3 / dota uden de problemer, men ligeså snart jeg vil spille noget lidt mere krævende så siger det spontant reboot, men det er ikke altid den spontant rebooter, sommetider sker det med det samme, sommetider efter en halv time , sommetider efter en 1½-2 timer ( omkring de 2 timer ca. med teamfortress 2 ) , men mass effect har aldrig kunne klare 1 time indtil videre.


    Men ja hvis det er strømforsyningen kunne man vel sige sig selv det med det ukendte lort som Raidmax , men nu kører jeg heldigvis til københavn på fredag så kan jeg aflevere den hos MM vision hvor jeg købte den og få mine penge igen.


    Men jeg skifter min PSU ud imorgen, har min nye Corsair TX750w til og ligge , eller skulle man teste XP først og se om den gør det samme der ?


  • prøv da med din nye psu først

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maesty


    prøv da med din nye psu først


    Det vil jeg gøre når jeg står op Maesty , tak for rådet , jeg _HADER_ bare og skille min computer af, det er 3-4 gang indenfor 2 uger siden jeg samlede den at den er blevet skilt af fordi så skulle der ny strømforsyning i ( Raidmax ) , så skulle man rode med kabler og fandens til pumpestok , oh well jeg for noget og se til når jeg vågner, mest også fordi jeg er pisse doven og er sikker på min makker nægter og skille den af for mig igen og sætte den nye i :p


    Så må man jo selv :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Clausen


    Det vil jeg gøre når jeg står op Maesty , tak for rådet , jeg _HADER_ bare og skille min computer af, det er 3-4 gang indenfor 2 uger siden jeg samlede den at den er blevet skilt af fordi så skulle der ny strømforsyning i ( Raidmax ) , så skulle man rode med kabler og fandens til pumpestok , oh well jeg for noget og se til når jeg vågner, mest også fordi jeg er pisse doven og er sikker på min makker nægter og skille den af for mig igen og sætte den nye i :p


    Så må man jo selv :D


    nu er det ikke ligefrem verdens mest krævende jo at satte en psu tik og prøve de forskellige ting der gav reboots før, ingen der siger den behøver sidde pænt mest du tester

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maesty


    nu er det ikke ligefrem verdens mest krævende jo at satte en psu tik og prøve de forskellige ting der gav reboots før, ingen der siger den behøver sidde pænt mest du tester


    Korrekt , men den bliver nu sat fast anyhow siden jeg ikke gider og have det billige lort siddende i min computer som PSU :) , hvis det så ikk er PSU'n der er noget galt med , ja så graver jeg mig selv ned i haven.


    Har aldrig haft problemer rigtig med en ny computer jeg har samlet, har altid hørt om andre som har fået defekte dele men alt mit har fungeret fint indtil jeg ville ha nyt , men sådan skulle det åbenbart ikke være denne gang :/


    Men jeg håber det er PSU'n som ikke er stabil og ikke mit gfx kort som er defekt når det skal arbejde lidt.

  • Det lader så til det var min Raidmax PSU som var defekt fordi har lige spillet en 5 timers mass effect ca. eller mere, er helt ør i ansigtet.


    Ingen spontane reboots, så det lader til mit problem er løst nu.


    Jeg takker og bukker for hjælpen modtaget.