Defekt CPU? - Hjææælp

  • Jeg købte ny PC for et par uger siden, og har endnu ikke fået lov til at benytte den mere end 5 min uden BSOD og crashes.


    Først troede jeg det var RAM da den gentagende gange crashede under windows install.
    Så prøvede jeg at bytte rundt på ramblokkende, men med samme resultat?
    To dårlige ramblokke virker lidt usandsynligt. Jeg testede dem så med vistas indbyggede RAM
    tester og den finder ingen fejl. Men til tider genstarter computeren bare under testen.
    Har så forsøgt testen flere gange hvor den er gennemført, men den finder aldrig fejl.
    Kiggede så på corsairs hjemmeside, og deres RAMGUY siger at mit bundkort understøtter de ram og de burde ikke skabe så mange problemer...
    Har så fulgt alle hans råd med hensyn til bios opsætning, men intet hjælper.


    Lidt senere ville den så ikke bestå POST, ligemeget hvad jeg gjorde.
    Jeg prøvede flere RAM configs, resettede CMOS osv. No post. Den endte så med jeg RMA bundkortet og fik et nyt, andet mærke og model tilmed.
    Godt tænkte jeg så, så må det jo have været dårlig bundkort.
    Så forsøgte jeg mig igen. Samme resultat, konstante crashes og BSOD's.


    Jeg fik så en ven til at teste mit gfx, HD's og PSU, alt virkede fint.


    Jeg har også reseated heatsink 2 gange, og begge gange var pastaen spredt find udover IHS og i bios har jeg endnu ikke set temps over 30. Så jeg tror ikke det er temps.


    På mirakuløs hvis fik jeg så installeret windows vista 64... Men har stadig ikke kunne benytte det mere end 5 min før crashes. Jeg har så samlet det hele på gulvet for at se om noget måske kortsluttede til kabinettet. Det samme.


    Jeg har dog ikke haft mulighed for at teste andre RAM i mit bundkort da ingen jeg kender bruger DDR3... Men siden de består diverse tests burde de vel også være ok.


    Jeg kan næsten ikke komme på andet end jeg måske har fået en dårlig CPU eller hvad?
    Sidder nu og overvejer at købe en celeron til 250kr bare for at smide den i og så se om det virker.


    Nogen ide'er herinde fra?

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

    Rettet 2 gange, sidst af Skjold ().

  • Hvis du har mulighed for at prøve en anden psu, så gør lige det , inden du dødsdømmer cpu'en, Jeg samlede en pc for en kollega sidste år, der var den ene psu defekt fra starten og den anden fejlede et halvt år senere.


    Det skal så siges at de begge godt kunne køre systemet, men var enormt ustabile.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Du har gennemtestet dine RAM enkeltvis med memtest86+ ?
    Og med gennemtestet mener jeg ikke et enkelt run, men adskillige, jo flere jo bedre.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ayu
    Du har gennemtestet dine RAM enkeltvis med memtest86+ ?
    Og med gennemtestet mener jeg ikke et enkelt run, men adskillige, jo flere jo bedre.


    Nej kun med vistas indbyggede testprogram.
    Som sagt består de begge den alm test som tager ca 15 min. Men jeg skal forsøge 10 gange inden det lykkes fordi computeren konstant genstarter.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Razorblade
    Hvis du har mulighed for at prøve en anden psu, så gør lige det , inden du dødsdømmer cpu'en, Jeg samlede en pc for en kollega sidste år, der var den ene psu defekt fra starten og den anden fejlede et halvt år senere.


    Det skal så siges at de begge godt kunne køre systemet, men var enormt ustabile.


    PSU'en er fra mit gamle rig og har aldrig fejlet noget før.
    Jeg har tilmed haft den over i min brors computer og den kører stabilt med den psu...


    Men jeg kan da godt prøve at putte min brors over i min og se om problemet vedbliver nu da jeg har den stående...

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

    Rettet en gang, sidst af Skjold ().

  • Hmmm, nu lykkes det mig at installere coretemp og prime95....


    Jeg primede i ca 10 min uden fejl og lige da jeg lukkede det fik jeg BSOD og genstart.
    Temps kom aldrig over 42. Men hvis der er fejl i CPU'en burde den vel melde fejl under prime, eller er det ikke sådan det fungerer. Har aldrig haft probs med CPU før...


    Efterfølgende satte jeg begge mine RAM blokke i, da jeg syntes den er længere om at genstarts/BSOD men kun een blok i.
    Jeg forsøgte så at køre memtest men 3 min inde i testen genstarter den. Forsøger igen, og der fryser den. Men den melder ikke fejl mens den kører...


    Jeg er helt blank...

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

    Rettet en gang, sidst af Skjold ().

  • Jeg fik den til at køre over 1½ time igår uden problemer med en anden PSU...
    Kørte 5 runs af 3DMARK06 og 20 min prime uden nogen problemer.
    Så jeg kan vel udelukke dårlig CPU/RAM/GFX nu?


    Satte så min egen PSU til igen, og der fik jeg også kørt nogle runs af 3dmark og der virkede
    den også stabil. Da jeg så flyttede kabinettet begyndte den at fryse og genstarte igen.


    Det må næsten være en løs forbindelse eller måske krybestrøm, manglende jording der skaber det?


    Jeg må vel til at tage hele lortet ud igen og så samle det på bordet og så prøve
    med nye kabler og dobbelt checke alt....


    Det er til at få dårlige nerver over.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Måske et manglende afstedsstykke eller andet i den retning?

    * 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

  • Jeg har nu fået test mine RAM med memtest frem for vista's indbyggede test.


    Jeg har testest hver stick alene i alle slots i MB...


    Jeg for fejl på begge moduler efter 3-20 minutter, det svinger meget. Mange gange melder den ikke fejl men computeren fryser bare? Men er det ikke fordi memtest har ramt et ømt punkt i mine ram?


    Jeg har testet alle dele fra min computer i en vens bortset fra CPU og RAM og der virker de...


    N00B sprøgsmål:


    Jeg har Celeron 430 CPU SPECS liggende, men den understøtter kun FSB på 800, kan den køre sammen med mine RAM, syntes jeg har hørt noget om man skal bruge en FSB på 333 før a ram skal køre optimalt. Sætter jeg så bare multiplier på 5 eller 6 så skulle det passe?

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

    Rettet en gang, sidst af Skjold ().

  • Får dine ram de antal volt de er rated til? Hvis dine ram skal står til at skulle have 2.3V for at køre og din bios kun giver 1.8, så kan der være et stort problem der!

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jupiter Downs
    Får dine ram de antal volt de er rated til? Hvis dine ram skal står til at skulle have 2.3V for at køre og din bios kun giver 1.8, så kan der være et stort problem der!


    De for 1.7 som de skal have. Jeg har en tråd kørende inde på corsairs support forum.


    Min tråd på corsair


    Mine bios settings


    Settings:


    AI Tweaker


    Configure System Performance Settings
    Ai Overclock Tuner = Manual
    eXtreme Memory Profile = Disabled
    CPU Ratio Setting = 8
    FSB Strap to Northbridge = 333
    FSB = 333


    DRAM Timing Control = Manual
    DRAM Frequency = DDR3-1333 (har prøvet lavere settings også)
    DRAM Command Rate = 2N
    DRAM CLK Skew on Channel A = Auto
    DRAM CLK Skew on Channel B = Auto
    DRAM Timing Control = Manual
    CAS# Latency = 9
    RAS# to CAS# Delay = 9
    RAS# PRE Time = 9
    RAS# ACT Time = 24
    All Else to Auto
    DRAM Static Read Control = Enabled
    DRAM Dynamic Write Control = Disabled
    Transaction Booster = Enabled


    CPU Voltage = Auto (tried from 1.15 to 1.25)
    CPU PLL Voltage = Auto
    FSB Termination Voltage = 1.15 (har prøvet op til 1.2)
    DRAM Voltage = 1.7v
    NB Voltage = 1.4v
    SB Voltage = Auto
    Clock Over-Charging Voltage = Auto
    Load Line Calibration = Auto
    CPU GTL Voltage Reference = Auto
    NB GTL Voltage Reference = Auto
    CPU Spread Spectrum = Disabled
    PCIE Spread Spectrum = Disabled

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • det kan være at dit bundkort undervolter eller bare spiker med volten med mellemrum....giv både ram og cpu lidt ekstra juice... fx 1.8v til ram istedet for......

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • nu vil nogle sikkert slå mig men min erfaring med corsair ram er efter hådnen at de simpelhen er blevet for ringe.


    jeg ville få dem byttet til noget kingston eller noget andet.


    det kan godt være det er noget opsætning der gør at rammen ikke køre ordentlig men igen så må corsair lære at skrive ordentlig ram oplysninger i rammen så bundkort selv kan finde opsætning på dem.

  • Tak for de mange svar!


    Der findes slet ikke ord for hvor nedtrykkende det er at have et system til
    over 10k liggende spred ud over skrivebordet som man ikke kan bruge. Jeg fik jo også et dårligt MB til at starte med så der gik også lige 10 dage med en RMA. Så har nu haft delene i snart 3 uger og fælder en tåre i selvmelidenhed hver gang jeg går ind på mit kontor.



    DKsDEVIL,


    Det er også min erfaring, det er ikke første gang jeg har fået dårlige ram fra corsair,
    sidst fik jeg også nogle som var DOA og byttede dem til nogle OCZ.
    Men på den anden side så kører alle mine venner med corsair og de har aldrig haft problemer.


    Jeg sidder også nu og overvejer om jeg ikke skal bytte dem til et


    KHX11000D3LLK2/2G Kingston 2 x 1 GB PC 11000, da det er det eneste alternativ som Debusy kan tilbyde udover nogle andre corsair ram.



    Fragman,


    Jeg har prøvet at give dem 1,75 og der dør PC'en stadig efter 5-10min, men vil da lige prøve med 1.8 så.


    Mit bundkort burde vel ikke have nogle problemer med et par kingston pc11000 vel?


    Asus P5E64 WS PRO

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Skjold


    eneste man skal passe på med med kindston er ikke at købe dem der hedder GN til sidst de er nemmelig optimeret til Nvidia hcipset og køre enten slet ikke på intel hcipset bundkort eller rimelig dårligt.


    jeg ville tage kingston hvis valger står mellem kingston og corsair.


    kan også anbefale
    Crucial var endog meget til fres med mine også kunne de selv på et nvidia chipset køre rigtig hurtig :)

  • gør nu for h...... som ayu skriver i starten af tråden. kør noget memtest86+ enkelvis og dual hvis ingen fejl fundet


    og nøjes nu ikke med at kører 10 min. for det er ikke en brugbar test

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SplatDK
    gør nu for h...... som ayu skriver i starten af tråden. kør noget memtest86+ enkelvis og dual hvis ingen fejl fundet


    og nøjes nu ikke med at kører 10 min. for det er ikke en brugbar test


    gør nu for H... dig selv den tjeneste at læse den tråd jeg har linket til på corsairs forum :pokey:


    Så kan du jeg har testet dem enkeltvis i hvert enkelt slot på MB tilmed og de fejler grumt hver eneste gang....


    Edit: Jeg kan tilmed se at jeg også nævner det et par posts længere oppe. Prøv at læse tråden før du kaster om dig med guldkorn.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

    Rettet en gang, sidst af Skjold ().