Hjælp til RAID!

  • Hey alle sammen!
    Jeg har nogle spørgsmål omkring RAID som jeg gerne vil have svar på..


    Først og fremmest: Hvordan opsætter man RAID, og hvad er smartest hvis man vil have 2 harddiske der "arbejder sammen" for at få hurtigst ydelse? Har hørt de fleste bruger RAID 0, men er der nogen der kan forklare mig forskellen?


    Og så tænkte jeg på om det skal være 2 identiske harddiske, eller 2 harddiske på samme størrelse, eller om man kan have 2 vidt forskellige harddiske i RAID?


    Har nemlig overvejet at få det, for at få mere plads og for at få hurtigere ydelse.
    Lige nu har jeg en Maxtor 120 Gb harddisk, og jeg synes det er lige underkanten.
    Ved godt jeg bare kan købe en større, men det var jo den bedre ydelse jeg også er på udkig efter :D


    Håber I kan hjælpe mig :crazyeyes:


    MVH Mads :D

    Nexus RX-1K
    MSI FXA-890-GD70
    Phenom II X4 965 BE @ 3.4 GHz
    6 Gb OCZ 1333 MHz @ 7-7-7-20
    MSI GTX 460 Hawk

    Rettet en gang, sidst af mads_spazz ().

  • Raid0 = stripe (eks. 2x 120gb bliver til 240gb)
    Raid1 = mirror (disk1 spejler sig i disk2, dvs 2x 120gb = 120gb, da begge diske indeholder samme data)


    Det er raid0 man vælger for fart, men man ofrer datasikkerhed, dør én disk dør alt data!


    Man kan godt mikse forskellige diske i raid (skal dog ikke gøre mig klog på om alle controllere tillader dette), men gældende for det er at man kun får den størrelse som den mindste disk har. Dvs. hvis du smider en 120gb og en 200gb disk sammen i raid0 så får du altså kun 240gb ud af det.


    Skal da lige siges at identiske diske klart foretrækkes, også fordi det svageste led klart vil trække performance ned!

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

    Rettet en gang, sidst af ayu ().

  • og så er der raid 5 og 10 ....som giver både spejling og hastighed....og raid10 er vidst også hotswap, hvilket gør det perfekt til servere....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Hmm, Så hvis man har 2x250 Gb diske i RAID 5, har man 250 Gb plads, dobbelt ydelse og sikkerhed hvis den ene disk dør, fordi data er ens på dem begge?

    Nexus RX-1K
    MSI FXA-890-GD70
    Phenom II X4 965 BE @ 3.4 GHz
    6 Gb OCZ 1333 MHz @ 7-7-7-20
    MSI GTX 460 Hawk

  • såvidt jeg ved skal du have midnst 3 diske for at kunne køre raid5. 1 til spejling og 2 der sådan set kører som raid0......med 3*250 gb vil du så få 500GB plads+sikkerhed.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Nice :D
    ... Men så vidt jeg har forstået er:
    RAID 0 hurtigt, da 2 diske arbejder sammen ved at de deler filerne på harddisken og læser de forskellige filer, så man får "dobbelt" hastighed og ydelse.
    Samtidig får man dobbelt så meget plads, eller nærmere ligesåmeget plads som det dobbelte af den mindste harddisk (hvis man har 1x250 Gb og 1x320 Gb i RAID 0 får man "kun" 500 Gb)


    RAID 5 er ligesom RAID 0 med alt det ovenstående på nær det kræver en tredje harddisk hvor filerne bliver spejlet, så der er større sikkerhed hvis en af harddiskene dør.


    Er dette rigtigt forstået? :D

    Nexus RX-1K
    MSI FXA-890-GD70
    Phenom II X4 965 BE @ 3.4 GHz
    6 Gb OCZ 1333 MHz @ 7-7-7-20
    MSI GTX 460 Hawk

  • Det er kun læsehastigheden i RAID-5, der er sammenlignelig med hvad man opnår i RAID-0.
    Skrivehastigheden er en del langsommere, da der også skal udregnes paritetsblokke og disse også skal skrives diskene.


    Læs mere her:
    http://www.tomshardware.com/re…g-tests-drives,852-4.html
    og her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/S…levels#RAID_5_performance


    Jeg kører selv RAID-5 på 4x400GB Samsung-diske, og det er ikke voldsomt hurtigt, men jeg gør det nu også udelukkende for sikkerhedensskyld.


  • tillader mig lige at låne tråden lidt


    jeg har selv lige lavet raid på mit sys


    2* samsung f1 raid0
    4* seagate 250gb raid5


    bruger min onbaord 'intel matrix storage' hva jeg er blevet mere end positivt overrasket over.


    har du husket at slå write-back cache til, og hva du trækker i avg. hastiger når du kopier større filer ?