Samsung spinpoint f1 750gb vs. WD Caviar SE16 WD6400AAKS 640 GB

  • hvilken ville i vælge.


    jeg ville have taget WD velociraptor men den bliver ved at være i rest orde og når man bestiller den hvor den er på lager så får man den afligevel ikke, så nu gider jeg ikke vente længere.


    udfaldet Går på de fleste sites til caviar se16 6400aaks


    skal lige siges det skal være en system disk så jeg overvejer en mindre partition så der ikke er for lange søge tider som på raptorene.

  • nu er det jo ikke kan mængden af cache der gør foreskellen. og mange sites nævner disse diske hvis man ikke går efter 10K diske. og velociraptor har heller ikke 32 MB så det må jeg indrømme ikke har så stor indflydelse på mit valg.

  • Nu har cache nada at gøre med størrelse. Cachens størrelse vurdere udfra overførelseshastigheden af disken og de ønsker man har til den.
    Mere data der kan hentes i cachen jo hurtigere, men også begrænset af harddisken evne til at fylde op og så algoritmen til at gætte hvilke data der skal ligge på cachen.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nirva
    Nu har cache nada at gøre med størrelse. Cachens størrelse vurdere udfra overførelseshastigheden af disken og de ønsker man har til den.
    Mere data der kan hentes i cachen jo hurtigere, men også begrænset af harddisken evne til at fylde op og så algoritmen til at gætte hvilke data der skal ligge på cachen.


    jeg vil da sige ska du flytte meget data vil den 32mb cache da være til hjælpe, ellers vil en processor med 6mb cache da heller ik være bedre end en med 1mb cache?

  • ja det er delvist rigtigt. men en cpu cache arbejder normalt ved samme clock som resten af cpu'en jeg ved der kan være gange hvor der er foreskel.


    men tilbage til harddiskene... ville være glad hvis nogen havde lidt erfaringere eller link til sidder der viser resultater af de 2 disks i test.

  • Puma99 ->
    Kan være jeg misforstod dig, men umiddelbart lyder det som om du laver en analogi mellem cachens størrelse og hvor stor harddisken er, det er ikke rigtig. Men giver dig ret i at cachen hjælper ved meget dataoverførelse, dog forudsat der er mange små filer. Cachen er der for at eliminere søgetiden, som har sin største effekt ved mange små filer.


    Men jeg vil gå efter Western Digital, men er mest baseret på at jeg ikke er så vild med Samsung, haft et par af deres harddiske og de har ikke imponeret mig. Men nu ting som vibrationer og støj en større ting end ydelse, så kun udfra de to parameter jeg udtaler mig om.

  • Jeg har 2 x 750 GB F1 + 1 x 500 GB Samsung, og jeg er absolut tilfreds med de nye 750 GB F1 diske - de er noget hurtigere end de gamle ;)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]