Intel Core i7 en detaljeret gennemgang

Skrevet den 3. Nov 2008. Artiklen er vist 11983 gange.


Del med dine venner

     



Med introduktionen af Conroe mikroarkitekturen i 2006 fik Intel en kæmpe succes i form af de meget populære Core 2 Duo og Core 2 Quad CPUer.  Det var en tiltrængt sejr ovenpå den hede "Prescott" affære, og nu er Intel så klar med deres næste generation af CPUer.  Core i7 er navnet på serien, der tidligere gik under kodeordet Nehalem og som vil blive afdækket i de følgende afsnit.


For at opsummere, kommer her en liste over Nehalem mikroarkitekturens hoved egenskaber:


• Bygger på Intel Core mikroarkitekturen
• Front Side Bussen erstattes af QuickPath Interconnect (QPI) Bussen.
• 2 til 8 kerner (Cores)
• Integeret DDR3 tre-kanalers memory controller
• 256KB dedikeret L2 cache til hver kerne
• Op til 8MB L3 cache
• Nyt SSE4.2 instruktionssæt (7 nye funktioner)
• Forbedringer til mikroarkitekturen (macro-fusion i 64 bit mode, bedre Loop Stream Detector, osv.)
• Ekstra Branch Target Buffer (BTB)
• Ekstra 512 pladsers Translation Lookaside Buffer (TLB)
• Optimeret til ikke-arrangerede SSE instruktioner.
• Forbedret Virtualiserings Hastighed
• Ny Power Control Unit
• Ny Socket med 1366 pins.
• 45nm produktionsteknologi med henblik på skift til 32nm senere 

  
 


Det skal også bemærkes, at Intel har forbedret de nuværende Core 2 CPUer, der er fremstillet med 45nm produktionsteknologi, frem for de modeller der er fremstillet med 65nm teknologi.


• SSE4.1 instruktionssæt (47 nye instruktioner)
• Deep Power Down teknologi (kun for mobile CPUer)
• Enhanced Intel Dynamic Acceleration (kun for mobile CPUer)
• Radix-16 Divider (FPU forbedring)
• Super Shuttle motor (FPU forbedring)
• Forbedret Virtualiserings Teknologi

  
 



En af de mest iøjnefaldende ændringer med de nye Core i7 CPUer, er introduktionen af QuickPath Interconnect (QPI) Bussen. QPI erstatter den aldrende Front Side Bus (FSB), der ikke længere kan følge med de stigende krav til båndbredde.  Et af problemerne med FSB er, at den kun har en data-bane (data-path) til både læse- og skrive operationer samt Input / Output forespørgsler.




QPI derimod har separate data-baner til at læse og skrive operationer, hvilket gør QPI i stand til at udføre begge typer operationer samtidigt. Derudover har den en dedikeret bane til I/O forespørgsler. Hos AMD anvendes de samme principper i Hyper Transport bussen som erstattede Front Side Bussen på AMD systemer tilbage i 2003. Selvom QPI og hyper Transport giver samme funktionalitet, så er de ikke kompatible med hinanden.




Hver bane overfører data blokke af 20 bit, hvoraf de 16 bit er data, og de sidste 4 bit bruges til fejlretning ved hjælp af Cycle Redundancy Check (CRC). Den første version af QPI arbejder med en hastighed på 3.2Ghz, og overfører to datapakker pr. clock cycle ved Double Data Rate (DDR) teknikken som også kendes fra RAM. Ved at overføre to datapakker pr. clock cycle arbejder bussen ved 6.4GT/s (Giga Transfer pr. sekund), hvilket giver en teoretisk overførselshastighed på: 12,8GB/s (6,4GT/s x 16 bits / 8) på hver data-bane.

Sammenlignet med Front Side Bussen, så overfører QuickPath Interconnect færre bits pr. clock cycle, men det sker ved en meget højere hastighed, hvilket giver en overførselshastighed på 12.8GB/s. Den hurtigste Front Side Bus fra Intel, arbejder kun med 1600MT/s (400Mhz QDR). Hvilket er en del under de 6,4GT/s for QPIen. Dog har Front Side Bussen en båndbredde på 64 bit, der giver en samlet båndbredde på 12,8GB/s (1,6GT/s x 64bit / 8), det samme som QPI. Man skal bare huske, at Front Side Bussen er begrænset af, ikke at kunne udføre, læse og skrive operationer samtidigt, hvilket QuickPath Interconnect Bussen godt kan. Derudover har QPI som tidligere nævnt, en dedikeret bane til I/O forespørgsler.  Dette betyder at QPIen er mere effektiv, og derved hurtigere, da den ikke skal dele sine data-baner imellem forskellige operationer.

Antallet af QuickPath Interconnect Busser varierer i de forskellige typer af CPUer. Desktop CPUer har kun én QPI hvorimod Server-grade CPUer får flere QPIer, så de kommunikerer med hinanden i Symmetriske Multiprocessor (SMP) miljøer. Dette er bl.a. nødvendigt for at tilgå de RAM banker der er associeret med andre CPUer, hvilket betyder at der altid kun er et QPI hop til en given RAM adresse.


Næste side >>

0 Kommentarer
Skriv kommentar til artikler Kommentarer til artikler fra Facebook

 

Nyeste Videoer og Trailers

Seneste nyheder

Super Mario Run kræver Internetforbindelse for at virke

Det nye Super Mario Run, er klar til at træde ind på scenen, men der bliver stillet krav, hvis man skal nyde d
Læs Mere

Gratis DLC til Battlefield 1 lanceres 13 december

EA rasler med DLC kanonen, og fra 13 december, kan premium members få fingerne i den nye DLC, som både indehol
Læs Mere

Ny karakter til Dota 2

Når Major Boston slutter den 10. december i Dota 2, vil der kort tid efter komme en ny opdatering. Med den vil
Læs Mere

AMD introducerer Radeon Software Crimson ReLive Edition Drivers

Radeon Software Crimson ReLive Edition er AMD's avanceret grafik software, der muliggør højtydende gaming og e
Læs Mere

Blizzard vil begynde at skrive bøger

Stort set alle spillene hos Blizzard har en historie bag sig. Om det er Overwatch, World of Warcraft eller nog
Læs Mere

Hvad kræver Windows 10 VR

Microsoft er gået med ind i virtual reality kampen, med den serie af headsets. Prisen starter ved $299 (2078.-
Læs Mere

Artikel: Få tjek på din elektronik med en ny computer

Om det er privat eller i arbejds regi, så er computeren en fast del af vores færden, og interaktionen med en c
Læs Mere

Apple vil vise biograffilm

Hvis du ikke gider at tage i biografen hver gang der kommer en ny film. Så kommer der måske en ny mulighed, Ap
Læs Mere
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.